Installationen News

Installationen News Schlagzeilen

Global Truss in neuem VR-Lab des Deutschen Museums in München

18/01/2019

Elation fixtures installed at Federal Hill Commons amphitheatre

18/01/2019

University in Dubai equipped with Philips lighting technology

18/01/2019

Elite Multimedia supplies Elation Artiste DaVinci for Student Life Summer Camps

15/01/2019

Parkplatzbeleuchtung am Bürser Lünerseepark durch solare LED-Leuchten von LEDon

15/01/2019

Robe equips Nuku Theatre in Tallinn

12/01/2019

ASC realisiert Akustik- und Beschallungskonzept in Rellinger Kirche

09/01/2019

Christie-Projektionssystem für Washington Capitals und Washington Wizards

09/01/2019

Robe illuminates ‘The Four - Season Two’

07/01/2019

Getzner verantwortet Schallschutz in Seine Musicale

03/01/2019

Stockholm International Congress Centre chooses Robe

03/01/2019

Infrarot-LED von Osram ermöglicht neues Fahrerüberwachungs-System für teilautonomes Fahren

31/12/2018

Robe fixtures installed at Pretoria’s Sun Arena

31/12/2018

Elation broadcast lighting for Cwmni Da Studio, Wales

31/12/2018

Flatirons Community Church nutzt Lawo-Mischpult für Live-Beschallung, Aufnahme und Post-Produktion

31/12/2018

Theaterhäuser in Moskau und Zürich mit ChainMaster-Kettenzügen ausgestattet

27/12/2018

Museum of Ice Cream pop-up tour with GLP X4 Atom

21/12/2018

CSD Group installs Chauvet moving fixtures at Harris Creek Church

21/12/2018

Licht-Update mit High End Systems für Amsterdamer Konzerthalle

20/12/2018

Powersoft amplifiers for Roadhouse Luzern upgrade

20/12/2018

Herrick Goldman chooses Chauvet fixtures for ‘Tinga Tinga Tales - The Musical’

18/12/2018

Sound Space Vision delivers solution to Royal Academy transformation

10/12/2018

Linea Estrategica specifies Robe for Movistar Arena installation

06/12/2018

Chauvet equips Colombia’s University of Atlántico

04/12/2018

Powersoft Ottocanali amp installed at Birmingham’s Anjuman El-Saifee Community Centre

06/11/2018

Global Truss in neuem VR-Lab des Deutschen Museums in München

Global Truss in neuem VR-Lab des Deutschen Museums in München

Seit August 2018 verfügt das Deutsche Museum in München über ein neues VR-Lab auf insgesamt 120 m² Fläche. In diesem können Besucher ausgewählte Ausstellungsstücke des Museums in der virtuellen Realität digital erleben.

 

Um dem VR-Lab einen technischen und futuristischen Look zu geben, entschied man sich für ein Raum-in-Raum-Konzept mittels einer Traversenkonstruktion. Insgesamt besteht die Konstruktion aus zwei Teilen: zum einen aus einer Bogenkonstruktion aus F34-Traversen von Global Truss, die sich über die gesamte Länge des Raumes zieht; an dieser „Grundkonstruktion“ ist eine weitere Konstruktion befestigt, die aus F33-Traversen besteht und mit Hilfe von Anschlagpunkten, sogenannten Gizmos, von der Grundkonstruktion abgehängt wird.

 

Daran ist unter anderem das Tracking-System TPCast befestigt. Dieses trackt die VR-Brillen sowie die dazugehörigen Controller. Dadurch können die Besucherinnen und Besucher die virtuelle Welt komplett kabellos erkunden. Die Konstruktionsplanung erfolgte durch die Global Truss GmbH, die in Zusammenarbeit mit der Firma Thomann das Projekt umsetzte.

 

www.globaltruss.de

www.thomann.de

Elation fixtures installed at Federal Hill Commons amphitheatre

Elation fixtures installed at Federal Hill Commons amphitheatre
Elation fixtures installed at Federal Hill Commons amphitheatre

Federal Hill Commons, a 6.5 acre multi-use site north of Indianapolis in Noblesville, Indiana, opened a community amphitheater designed to hold every type of outdoor event. Professional production company and Elation dealer Stage Tech, Inc. of Indianapolis was commissioned to handle everything lighting on the project from concept and design to installation and programming and turned to Elation’s IP65-rated luminaires to realize the task.

 

“The nature of this installation demanded weatherproof fixtures so the IP rating was the first and most important criterion when compiling a list of options,” states Mike Trotta, owner of Stage Tech, Inc. He chose to use 6 Proteus Hybrid fixtures, Elation’s multi-functional, IP65-rated arc-source moving head, along with 4 DTW Blinder 350 IP variable white LED blinders and 16 SixPar 300IP LED Par color changers. Lighting design was by Stage Tech’s in-house lead LD David Lapham.

 

The Proteus Hybrid fixtures work from an upstage truss to add movement and texture for rock shows and other more involved events while both an upstage and downstage truss holds SixPar 300 IP fixtures for general wash purposes. “The SixPars provide the base light for the stage and can be set for a basic look for smaller presentations,” says Lapham.

 

Providing variable white light from the downstage truss are DTW Blinder 350 IP fixtures. “They are used for a classic rock show, call-and-response interaction, and for general post-show lighting for the audience since the park is only lit at night around the perimeter sidewalks and not in the main audience area,” states Lapham. Elation product support for Stage Tech, Inc. is provided by Elation manufacturer rep firm Five Lakes Marketing.

 

www.elationlighting.com

 

 

Elation fixtures installed at Federal Hill Commons amphitheatreElation fixtures installed at Federal Hill Commons amphitheatre

University in Dubai equipped with Philips lighting technology

University in Dubai equipped with Philips lighting technology
University in Dubai equipped with Philips lighting technology

Philips Lighting has equipped Dubai’s Hamdan Bin Mohammed Smart University (HBMSU) with connected LED lighting controlled by its Interact Office system. The technology enables faculty staff to control and personalize light settings using a smartphone app, while students can be guided to rooms using lighting-based indoor positioning technology.

 

Instead of using light switches, HBMSU’s lighting is controlled in a variety of ways: by occupancy sensors in luminaires that detect people’s presence, switching on and off lighting; by automatic adjustment of light levels according to the availability of natural daylight; by a smartphone/tablet app; or from a central console.

 

Interact Office enables the university to deliver new services. The software system is integrated with the university’s Building Management System (BMS) so that all the building systems work together seamlessly. Also, the heating, ventilation and air conditioning (HVAC) system is synced with the class schedule so that air conditioning is switched on before a class starts and students don’t have to enter a warm room. As staff or students enter a room, the lights switch on using presence detection and when the room is vacated the lights and HVAC switch off.

 

The indoor navigation service uses the university’s smartphone app. LED light points, installed in the hallway, lobby areas and corridors, transmit a light code containing their individual geographical location. This achieved by a modulation in the light which is invisible to the human eye but may be detected by a smart phone camera. The geo-location information is then used by the smartphone app to locate the user’s position in the building and guide them to their destination.

 

The university BMS receives data from Interact Office. Information on energy consumption, the performance of each light point and the occupancy of each room can be accessed on a mouse click. These insights help site managers to maintain and maximize the building to its full potential and respond to requests, produce reports and predict trends.

 

In the Chancellor’s Office, the Grand Meeting Room and the Auditorium, university staff can adjust the light settings; the lighting in these areas are controlled via wall-mounted iPads. In addition, the faculty team use the smartphone app to personalize the lighting in their offices, with options to select the brightness level and color temperature of light.

 

Indoor positioning is enabled by 600 Philips LuxSpace luminaires and Philips Bluetooth beacons in high ceiling areas such as the atrium. Interact Office is the software system used to control and manage the lighting.

 

www.mea.lighting.philips.com

Elite Multimedia supplies Elation Artiste DaVinci for Student Life Summer Camps

Elite Multimedia supplies Elation Artiste DaVinci for Student Life Summer Camps

For many youth in America, summer is synonymous with summer camp and for thousands of Christian youth that means a stay at a Student Life Camp. Student Life has operated a variety of week-long interdenominational summer camps across the U.S. since 1993 and saw 35,000 students participate in the summer of 2018.

 

Elite Multimedia Productions of Nashville served as lighting, video and audio vendor for last year’s Student Life Camp, providing an Elation Professional touring lighting rig that included Artiste DaVinci LED moving head luminaires.

 

Jake Brantley, Director of Production for Student Life Camp, worked together with Chris Kulow on the lighting design for the Student Life Camp worship environment and used the Artiste DaVinci as the main profile fixture - four working from an overhead truss and four ground positioned.

 

Also in the rig were Elation Platinum Seven LED moving heads used for front wash and Elation Rayzor 360Z beam/wash LED moving heads used as effect lighting. Brantley says the lighting rig was key in generating an upbeat atmosphere such as during an opening piece moment with video and projector-mapped content where the lighting was used to accent the piece.

 

www.elationlighting.com

 

 

Elite Multimedia supplies Elation Artiste DaVinci for Student Life Summer CampsElite Multimedia supplies Elation Artiste DaVinci for Student Life Summer Camps

Parkplatzbeleuchtung am Bürser Lünerseepark durch solare LED-Leuchten von LEDon

Parkplatzbeleuchtung am Bürser Lünerseepark durch solare LED-Leuchten von LEDon
Parkplatzbeleuchtung am Bürser Lünerseepark durch solare LED-Leuchten von LEDon

Der Parkplatz des Fachmarktzentrums Lünerseepark in Bürs erstrahlt in neuem Licht. Seit 1999 sind auf 4.500 Quadratmetern Verkaufsfläche ein Nahversorger und mehrere Handelsgeschäfte untergebracht. Die konventionelle Parkplatzbeleuchtung wurde durch acht LEDiva-Solarleuchten vom in Lustenau ansässigen LED-Anbieter LEDon ersetzt.

 

„Ausschlaggebend waren das nachhaltige Gesamtkonzept für den Platz nach Plänen des Architekturbüros Nikolussi-Hänsler sowie die Funktionalität, Wartungsfreiheit und das Design der innovativen Leuchten von LEDon“, sagt Hermann Metzler, Geschäftsführer der ZM3 Immobiliengesellschaft, der Eigentümerin des Lünerseeparks. Nach dem „Leuchtturm Bürs“, einer Lichtinstallation an einem Turm auf dem ehemaligen Fabrikgelände, setzt der Betreiber einen weiteren optischen Akzent.

 

Die Energieversorgung der LEDiva erfolgt autark über monokristalline Solarzellen und eine Lithium-Eisenphosphat-Batterie. Die Photovoltaik-Module sind im Aluminiummast der dreieckig profilierten Leuchte integriert. Licht wird bedarfsgenau geliefert: Sensorgesteuert aktiviert sich die LEDiva je nach Tageszeit und Umgebungslicht selbstständig.

 

Um die CO2-Neutralität zu garantieren, wurde für die Leuchte vom Klimaneutralitätsbündnis 2025 die Ökobilanz über den gesamten Lebenszyklus ermittelt, von der Herstellung bis zur Entsorgung. So können die verursachten CO2-Emissionen komplett und nachweislich kompensiert werden. Die Garantiezeit für die LEDiva beträgt zehn Jahre, und alle Komponenten sind „Made in Europe“.

 

(Fotos: Oliver Lerch)

 

www.ledon.at

Robe equips Nuku Theatre in Tallinn

Robe equips Nuku Theatre in Tallinn
Robe equips Nuku Theatre in Tallinn

Tallinn’s Nuku (Puppet) Theatre, located in the heart of the Estonian capital’s Old Town area, underwent extensive renovations in 2015/16, which resulted in the new 400 capacity main Ferdinand Theatre being created. This is run together with the Small Stage with which can accommodate 200 and the Oval Hall with 80.

 

Head of lighting Madis Kirkmann and his team of four look after the lighting for all three venues and have had Robe moving lights in the house for some time, including 300 and 600E Spots and LEDWash 300s and 600s which are currently lighting the Small Stage.

 

Robe first came into the building in 2013 after all eight staterun theatres in Estonia upgraded their lighting inventories with Robe moving lights. When the Ferdinand Theatre was completed at the end of 2016, Nuku purchased 58 new moving lights - 34 x DL4S Profiles and 24 x DL4F fresnels, all supplied by Robe distributor E&T.

 

(Photos: Siim Vahur)

 

www.robe.cz

 

 

Robe equips Nuku Theatre in TallinnRobe equips Nuku Theatre in Tallinn

ASC realisiert Akustik- und Beschallungskonzept in Rellinger Kirche

ASC realisiert Akustik- und Beschallungskonzept in Rellinger Kirche
ASC realisiert Akustik- und Beschallungskonzept in Rellinger Kirche

Die barocke Rellinger Kirche gehört zu den künstlerisch bedeutendsten Spätbarockbauten von Schleswig-Holstein. 2014 hat der Kirchenvorstand die Modernisierung der Tontechnik in der evangelisch-lutherischen Kirche ausgeschrieben. Ihr oktogonaler Bau mit seiner großen Höhe und zwei Emporen-Ebenen, in dem die Sitzplätze der Kanzel zugewandt sind, erforderte eine flexible und leistungsstarke Beschallungsanlage.

 

Das finale Akustik- und Beschallungskonzept wurde im Jahr 2017 unter Leitung von Pastor Dr. Lennart Berndt realisiert. Im Zuge der Ausschreibung wurde Diplom-Ingenieur Frank Chilinski von Nordakustik als Kirchenfachplaner für das Projekt gewonnen. Die Ausschreibung gewann der Hamburger Systemintegrator Amptown System Company (ASC). Sales Manager Andreas Klöhn und Projektleiter Michael Stötzel begleiteten das Projekt vom Angebot bis zur Endabnahme.

 

„Eine raumakustische Aufwertung kam aus Denkmalschutzgründen nicht in Frage“, erläutert Fachplaner Frank Chilinski. „Der Wunsch des Kirchenvorstands war, trotz des langen Nachhalls auf allen Plätzen eine hohe Sprachverständlichkeit zu erreichen und auch die heutigen Anforderungen an eine ‚volltönende Wiedergabe’ für den musikalischen Klanggenuss zu erfüllen, zum Beispiel für die Einspielungen von CDs und Smartphones. Darüber hinaus war der Richtungsbezug in Form einer Wiedergabe vom Altarbereich gewünscht.“

 

„Neben der ‚Neubelebung’ des kirchlichen Raumcharakters sollte das Beschallungssystem auch der zusätzlichen Nutzung der Rellinger Kirche für Konzerte und Veranstaltungen einen höheren Qualitätsstandard verleihen“, ergänzt Andreas Klöhn, ASC-Senior-Sales-Manager.

 

„Wir - das heißt: die Architektin, der Hauselektriker, das ASC-Team und ich - sind gemeinsam durch den Kirchenraum gegangen und haben potentielle Standorte für die Lautsprecher und das Medienrack sowie die Möglichkeiten des Kabelzugs abgestimmt“, erzählt Frank Chilinski. „Die alte Lautsprecherverkabelung in der 100-Volt-Technik war nicht mehr zeitgemäß, zumal auch die Emporen angebunden werden mussten. Daher hat der Hauselektriker die von mir geforderte niederohmige Verkabelung für alle Lautsprecher verlegt und bei dieser Gelegenheit auch die Mikrofonverkabelung erneuert.“

 

„Für die Aufholbeschallung haben wir auf den beiden Emporen je sieben kleine, kaum sichtbare D&B-5-S-Lautsprecher aus der xS-Serie installiert und für das Altar-Monitoring zu beiden Seiten je zwei Lautsprecher dieser Kategorie“, erklärt Andreas Klöhn. „Für die Bündelung bis in die hintersten Reihen haben wir an den Säulen rechts und links vom Altar zwei schlanke D&B-24-C-Säulenlautsprecher aus der xC-Serie integriert. Aus Betriebssicherheitsgründen wurden auf die Lautsprecher abgestimmte Systemendstufen verbaut. Für die Hauptbeschallung aus der Altarrichtung kommen zweikanalige D&B-D6-Endstufen zum Einsatz, für die Aufholbeschallung vierkanalige 10D-Endstufen.“

 

„Bei der Funkmikrofontechnik habe ich in der Planungsphase das Frequenzspektrum abgescannt, damit die Kirche im Hinblick auf die ‚digitale Dividende’ auch in Zukunft sicher funktionierende Funkstrecken nutzen kann“, sagt Frank Chilinski. „Für den Einsatz habe ich digitale QLXD-Funkstrecken von Shure vorgegeben. Die Auswahl der Mikrofonkapseln und Headsets erfolgte nach klanglichen und Sprachverständlichkeitsaspekten. Den Feinabgleich der Funkanlage hat ASC durchgeführt.“

 

Die Schwerhörigenschleife erfüllt die Anforderungen der DIN 60118-4 mit Hilfe des Stromverstärkers Ampetronic ILD 1000. Michael Stötzel: „Für die Entzerrung der Lautsprecher hat Frank einen BLU-100-DSP-Controller des Herstellers BSS vorgesehen. Die Delay-Anpassungen wurden in den Systemverstärkern eingestellt. Die Nutzer können an den im Kirchenraum verteilten Bedientableaus in der Sakristei, in der Küsterloge sowie an der Orgel von mir programmierte Presets auswählen und bei Bedarf die Gesamtlautstärke in festgelegten Grenzen verändern. Bei Nichtbenutzung der Emporen können die dort platzierten Lautsprecherkreise abgeschaltet werden, um die Sprachverständlichkeit im Hauptbereich zu optimieren.“

 

Im täglichen Kirchenbetrieb ist keine manuelle Lautstärkeanpassung erforderlich: Die von Planer und Systemintegrator ermittelten Einstellungen von Shure-SCM820-Automatikmischer und Audio-DSP erlauben eine optimale Sprachverständlichkeit mit Richtungsbezug. Der Automatikmischer öffnet nur die Mikrofone, in die auch hineingesprochen wird. Nicht besprochene Mikrofone werden nahezu geschlossen. Es werden daher zusätzliche Halleinträge in die Anlage, welche die Sprachverständlichkeit vermindern könnten, vermieden.

 

Nicht vom Nutzer zu bedienende Bedienelemente der Geräte (Endstufen, Funkempfänger, Automatikmischer) wurden bis auf die tatsächlich notwendigen Stellen (zum Beispiel Aux-Eingang) aus Gründen der Betriebssicherheit in Absprache mit dem Kirchenvorstand gesperrt.

 

www.amptown-system.com

 

 

ASC realisiert Akustik- und Beschallungskonzept in Rellinger KircheASC realisiert Akustik- und Beschallungskonzept in Rellinger Kirche

Christie-Projektionssystem für Washington Capitals und Washington Wizards

Christie-Projektionssystem für Washington Capitals und Washington Wizards
Christie-Projektionssystem für Washington Capitals und Washington Wizards

Im Auftrag von Monumental Sports & Entertainment (MSE) hat Quince Imaging den Einzug der US-Sportteams Washington Wizards (National Basketball Association) und Washington Capitals (National Hockey League) in die Playoffs 2018 inszeniert. Quince installierte ein Christie-Projektionssystem für eine Projektion-Mapping-Show in der Capital One Arena.

 

Monumental entschied, das System für die Playoffs erst provisorisch und dann während der Saison-Spielpause fest zu installieren. Das System musste für beide Sportarten geeignet sein, um Projektionsmapping sowohl auf dem Eis der Capitals als auch auf dem Hartholzfeld der Wizards zuzulassen, und auf die unterschiedlichen Größen der jeweiligen Fläche anpassen zu können. Zudem musste es schlüsselfertig sein und Projektionstechnologie, -inhalte und 3D-Bildmaterial beinhalten.

 

„Wir haben zwölf Christie Boxer 4K30 für die Playoff-Runde der Capitals und der Wizards installiert“, sagt Eric Gazzillo, Producer, Quince Imaging. Zusätzlich zu den Christie-Projektoren setzte man bei Quince auch Christie Pandoras Box mit Widget Designer, Christie Mystique Install Pro Venue Edition sowie Christie Terra ein.

 

www.christieemea.com

 

 

Christie-Projektionssystem für Washington Capitals und Washington WizardsChristie-Projektionssystem für Washington Capitals und Washington Wizards

Robe illuminates ‘The Four - Season Two’

Robe illuminates ‘The Four - Season Two’
Robe illuminates ‘The Four - Season Two’

‘The Four: Battle for Stardom’ - AKA ‘The Four’ is a new US reality TV show and singing competition produced by ITV Entertainment and Armoza Formats. Lighting designer Tom Sutherland of DX7 Design produced a large scale immersive 360-degree lighting environment for the second season. It was a distinctive aesthetic shift from the look of the first season, and this time around, he included Robe MegaPointes and Spiiders on the rig.

 

The show was recorded in Studio 14 of the CBS Studio Centre in LA and the lighting equipment was supplied by California based Felix Lighting. The set, involving substantial LED structures, was produced by Florian Wieder of Wieder Design.

 

Tom Sutherland tried to integrate as many varied elements into the lighting design as possible, all shaped to create a 360-degree space more like a club in ambience and appearance than a TV studio. Program director Phil Heyes also embraced this concept.

 

The 28 x MegaPointes were positioned above what they called ‘The Frown’, a curved truss which provided a proscenium style mask for the central video wall, also curved, and as such was the icon-piece of the lighting design. Everything on the rig fed visually into the center circle of lighting just behind the Frown.

 

Twenty-eight out of a total of 56 x Spiiders were hung immediately below the MegaPointes on the bottom of the Frown, along its curvature, and these were used extensively for their effects including the washes, beams and the center flower. The remaining Spiiders were all dotted around the circle, retaining a central piece of the action.

 

Sutherland worked with two operators on Season 2, Joe Holdman who looked after the whole lighting rig and Nate Files who dealt with the screens and video content, both using GrandMA2 full size consoles.

 

Their four-day weeks started with one day of just the lighting team; for the second they would get the chance to dry-block with the performers, and this was followed by a camera day, then the show day. The series’ creative director was Justin Mabardi and the ITV America producers were David Friedman and Becca Walker.

 

(Photos: Tom Sutherland/ITV America/FOX)

 

www.robe.cz

 

 

Robe illuminates ‘The Four - Season Two’Robe illuminates ‘The Four - Season Two’

Getzner verantwortet Schallschutz in Seine Musicale

Getzner verantwortet Schallschutz in Seine Musicale
Getzner verantwortet Schallschutz in Seine Musicale

La Seine Musicale de I’Île Seguin, ein auf einer Seine-Insel gelegenes und einem Schiff nachempfundes Kulturzentrum bei Boulogne-Billancourt nahe Paris, wurde von den Architekten Shigeru Ban und Jean de Gastines entworfen. Im Zentrum des Bauwerks steht eine mit Glas verkleidete, kugelförmige Fassade, um die sich ein Fotovoltaik-Segel mit dem Lauf der Sonne bewegt.

 

Das Akustikkonzept für das Gebäude entwickelte das Büro Lamoureux Acoustics aus Paris sowie Nagata Acoustics aus Tokio, welche bereits für die Akustik in der Pariser Philharmonie und der Fondation Louis Vuitton Paris sowie der Elbphilharmonie in Hamburg verantwortlich waren. Die Berechnung und Auslegung der Schallschutzlager sowie die passenden Werkstoffe stammen dabei von Getzner. 

 

Die besondere Architektur sorgte für mehrere akustische bzw. schwingungstechnische Herausforderungen. Ihnen widmete sich Lamoureux Acoustics in Zusammenarbeit mit Getzner Frankreich.Die Anforderung war, die vielen unterschiedlichen Stellen, die es im Gebäude zu entkoppeln galt, schalltechnisch zu berechnen und dabei an die jeweiligen Umgebungsbedingungen anzupassen.

 

„Sylodyn und Sylomer haben sich als ideal für die verschiedensten Anwendungen im Bauwerk erwiesen. Die elastischen Werkstoffe dämmen Schwingungen, sodass sich diese nicht auf andere Bereiche übertragen können“, erklärt Cédric Le Chevillier, zuständiger Projektmanager bei Getzner Frankreich.

 

Um bei der Seine Musicale unerwünschte Schwingungen abzufangen, wurden beispielsweise die Verbindungen zwischen der Glasfassade des Auditoriums und dem Betonkern der Hülle mit Sylodyn elastisch entkoppelt. Als Maßnahmen gegen Trittschall sind die Böden der Plattform „Tutti“ und des großen Proberaums auf Sylomer gelagert.

 

Die Dachterrasse wiederum lagert auf der wasserresistenten Acoustic Floor Mat. Weitere Schallschutzmaßnahmen gab es bei den Treppen und Wänden. Darüber hinaus führte Getzner die Einbauüberwachung vor Ort sowie abschließende Abnahmemessungen durch.

 

(Fotos: Laurent Blossier/Jean-Luc Dolmaire)

 

www.getzner.com

Stockholm International Congress Centre chooses Robe

Stockholm International Congress Centre chooses Robe
Stockholm International Congress Centre chooses Robe

Stockholm International Fairs and Congress Centre (Stockholmsmässan) is an expo and conference facility in Älvsjö, a southern suburb of Stockholm, with four halls, the longest of which stretches 365 metres. They own a substantial amount of rigging and production technology and have a full time staff of 25 Riggers, overseen - together with crew from other technical departments - by head of production, Fredrik Zetterberg (pictured).

 

Over the last two years Stockholmsmässan has invested in 48 Robe moving lights - 36 x Vivas and 12 x DL4S profiles - which were specified by Zetterberg. He and his team used the 2016 LLB expo (a trade show for audio, video and lighting), as an opportunity to light the main bar area with a selection of different Robe fixtures, giving the chance to see and try out a few options in situ.

 

From this, a more refined moving light wish-list emerged which had an LED source requirement right at the top. “Fixtures are on 10 hours a day or more for shows and we needed economical and green to run lighting,” Zetterberg states.

 

As well as numerous expositions which include The Furniture Fair that utilizes around 3000 metres of trussing and 3000 lights and an annual car/motorcycle show that consumes 3000 plus points and keeps a rigging crew of 70-80 working around the clock, Stockholmsmässan services a host of gala dinners, awards shows, bands and sometimes music TV shows.

 

www.robe.cz

Infrarot-LED von Osram ermöglicht neues Fahrerüberwachungs-System für teilautonomes Fahren

Infrarot-LED von Osram ermöglicht neues Fahrerüberwachungs-System für teilautonomes Fahren
Infrarot-LED von Osram ermöglicht neues Fahrerüberwachungs-System für teilautonomes Fahren

Osram Opto Semiconductors und Joyson Safety Systems haben den neuen Cadillac CT6 mit einem neuartigen System für teilautonomes Fahren ausgestattet. Super Cruise ist das erste System, das freihändiges Fahren auf der Autobahn ermöglicht.

 

Infrarot- und LED-Komponenten von Osram sind im Lenkrad des Cadillac CT6 verbaut und ermöglichen dem Bordcomputer, die Aufmerksamkeit des Fahrers zu überwachen. Dabei wird die Position des Kopfes vom System verfolgt und so sichergestellt, dass der Fahrer die Straße vor sich im Blick behält.

 

Joyson Safety Systems und Osram entwickelten das Lenkrad gemeinsam. Mithilfe einer im Lenkrad verbauten Infrarot-Kamera wird die Kopfposition und Blickrichtung des Fahrers verfolgt. Wendet der Fahrer seine Augen zu lange von der Straße ab, sendet das System eine Reihe optischer Warnsignale, um die Aufmerksamkeit des Fahrers wieder auf das Verkehrsgeschehen zu lenken. Sollte der Fahrer beispielsweise im Notfall keinerlei Reaktion zeigen, nutzt der Cadillac CT6 die Fahrassistenz-Technologien an Bord, um das Auto kontrolliert anzuhalten.

 

Im Lenkrad von Joyson Safety Systems verbaut, beleuchtet die Oslon Black SFH 4715S das Gesicht des Fahrers mit nicht sichtbarem Infrarotlicht, um so Augenbewegungen und die Blickrichtung mit einer Kamera verfolgen zu können. Eine RGB-MultiLED zeigt dem Fahrer an, wann das Super-Cruise-System in Betrieb und welche Funktion gerade aktiv ist.

 

So leuchten die LED beispielsweise grün, wenn das System aktiv ist. Die Lichter werden blau, wenn das System erkennt, dass der Fahrer möglicherweise gerade nicht aufpasst, und sie werden rot, wenn das System ausgeschaltet ist. Eine Blinkfunktion schaltet sich ein, wenn die IRED die Augen des Fahrers wegen eines Hindernisses nicht ausleuchten können.

 

www.osram.de

Robe fixtures installed at Pretoria’s Sun Arena

Robe fixtures installed at Pretoria’s Sun Arena
Robe fixtures installed at Pretoria’s Sun Arena

The new 8,500 capacity Sun Arena in Pretoria, South Africa features a house moving light rig of 90 dynamic Robe fixtures, which are at the disposal of all events utilising the multipurpose venue, part of Sun International’s Time Square development and entertainment complex.

 

The Robes are integral to a complete turnkey technical package specified and supplied to the venue by Robe’s South African distributor DWR to operators Sun International. This encompassed a lighting system, trussing, rigging, follow spots and power distribution.

 

The Sun Arena’s capacity expands to 10,000 with a standing audience. The Time Square complex also includes full conferencing facilities. The backbone of the lighting rig is 12 x BMFL Spots, 6 x BMFL Blades, 24 x Spiider LED wash beams, 24 x Pointes and 24 x LEDBeam 100s.

 

This was proposed by DWR’s Duncan Riley and Johnny Scholtz, and supplied as a fully flight-cased touring-ready system, so it can be de-rigged and stored after each show. This gives individual LD’s the latitude to have lights wherever they want over and around the stage and auditorium, they are not restricted to having certain units in fixed positions.

 

Apart from the Robe moving lights, there are six Robe ColorStrobes available and 74 x LED Par cans, complete with a GrandMA system for control. Large amounts of Prolyte trussing and motors mean that trussing can be configured and rigged in numerous ways throughout the arena.

 

The lighting is being looked after day-to-day and gig-to-gig by Johannesburg based production and rental specialists MGG, who won a tender to supply full venue technical facilities management. They have a team based on site which co-ordinates the requirements for each incoming show and event.

 

The first Sun Arena gig to utilise the new house system was the ‘Unison Celebration Show’ featuring a diverse line-up of multi-cultural African artists, reflecting Time Square’s commitment to supporting South Africa’s thriving performing arts industry. Lighting for this event was designed by Francois van de Merwe from MGG.

 

(Photos: KiefKreativ/Duncan Riley/EFC)

 

www.robe.cz

 

 

Robe fixtures installed at Pretoria’s Sun ArenaRobe fixtures installed at Pretoria’s Sun Arena

Elation broadcast lighting for Cwmni Da Studio, Wales

Elation broadcast lighting for Cwmni Da Studio, Wales
Elation broadcast lighting for Cwmni Da Studio, Wales

When independent Welsh production company Cwmni Da converted their open plan office into a new studio earlier this year, in the town of Caernarfon on the northwest coast of Wales, the television producers sought to minimize their carbon footprint by installing a more energy-efficient lighting system. Lighting company Lumio Media suggested, specified and installed an LED lighting package of TV-optimized Elation Professional luminaires.

 

Six KL Fresnel 8 and four KL Fresnel 6 fixtures were ordered for the new Cwmni Da studio by John Penny Williams, Lighting Director at Lumio Media, who supplied and installed the lighting rig, as well as scaffolding and all the distribution electrics and data for the project.

 

Also specified for use in the studio are eight Elation TVL Panel DW softlights, a dynamic white luminaire with 480 cool white and 480 warm white LEDs and linear color temperature control. Used in a white-out set for a show called ‘FFIT Cymru’, a lifestyle program filmed over an 8-week period, the TVL Panel DWs were used for peak-white soft fill from behind while the KL Fresnel fixtures provided warmer key light from the front.

 

When more colorful looks are required the studio has 10 TVL Cyc RGBW cyclorama wall wash luminaires at its disposal. Also available for ample color possibilities are 14 SixPar 200 LED color-changing Par lights and 16 SixBar 1000 Battens.

 

www.elationlighting.com

 

 

Elation broadcast lighting for Cwmni Da Studio, WalesElation broadcast lighting for Cwmni Da Studio, Wales

Flatirons Community Church nutzt Lawo-Mischpult für Live-Beschallung, Aufnahme und Post-Produktion

Flatirons Community Church nutzt Lawo-Mischpult für Live-Beschallung, Aufnahme und Post-Produktion

Die Flatirons Community Church mit Sitz in Lafayette (Colorado) wird allwöchentlich von knapp 19.000 Gläubigen aufgesucht. Mit der Installation eines Lawo-mc²56-Mischpults der dritten Generation möchte die Kirche ihre Live-Beschallung während der Gottesdienste und die Vorbereitung von Produktionen für ihre Online-Community weiter voranbringen.

 

„Ein wichtiges Ziel dieses Projekts war, den bisher durch die Kanalanzahl, verfügbare DSP-Leistung sowie die Verarbeitungs- und Speicherkapazität der DAW eingeschränkten Workflow für neue Möglichkeiten umzubauen“, erklärt Audio Director Bryce Boynton von der Flatirons Community Church.

 

„Wir möchten alle in der Postproduktion gängigen Technologien auch im Live-Umfeld nutzen: Optimale Laufzeiteinstellung der Haus-Mikrofone, Drum-Sampling in Echtzeit, Tonhöhenkorrekturen des Live-Gesangs, Bearbeitung der Master-Summe und - besonders wichtig - eine dynamische Automation in Echtzeit, um unseren Online-Inhalten einen ‚Studio-Sound‘ zu verleihen.“

 

Während der vier Gottesdienste am Wochenende sind die Automationsfunktionen des mc²56 zunächst für die Live-Beschallung von Bedeutung. Die vorbereiteten Automixes fungieren parallel dazu als Ausgangspunkt für die ebenfalls automatisierte Post-Pro-Abmischung der Recording-Crew.

 

Seit jeher sind die Signalquellen in der Flatirons-Kirche über Dante direkt mit dem Pro-Tools-HD-System verbunden. Ab sofort werden sie parallel an das Lawo-Pult angelegt. Die Integration in das bestehende Dante-Netzwerk erforderte nur minimale Änderungen am bestehenden System, da der Nova73 Compact Core 256 Dante-Kanäle (Ein- und Ausgänge) unterstützt. Der neue Workflow erlaubt die Nutzung derselben Waves-Plugins und DSP-Einstellungen für Proben, Live-Auftritte und Aufnahmen.

 

„Das Lawo-Team, das die Installation und Inbetriebnahme des Systems vornahm, hat Skripte für die Hardware-Steuerung in unserem spezifischen Workflow geschrieben“, erläutert Boynton. „Mit der passenden Einrichtung kann das Mischpult als Broadcast-Konsole, FOH-Konsole, Monitorpult oder Fernbedienung für ein anderes Mischpult fungieren.“

 

www.lawo.com

 

 

Flatirons Community Church nutzt Lawo-Mischpult für Live-Beschallung, Aufnahme und Post-ProduktionFlatirons Community Church nutzt Lawo-Mischpult für Live-Beschallung, Aufnahme und Post-Produktion

Theaterhäuser in Moskau und Zürich mit ChainMaster-Kettenzügen ausgestattet

Theaterhäuser in Moskau und Zürich mit ChainMaster-Kettenzügen ausgestattet
Theaterhäuser in Moskau und Zürich mit ChainMaster-Kettenzügen ausgestattet

Zu den aktuellen Referenzen des Kettenzugspezialisten ChainMaster im Theater- und Opernbereich zählen unter anderem die Zaryadye Concert Hall und das Helicon Theatre im russischen Moskau. Für die Zaryadye Concert Hall wurden vierundzwanzig Kettenzüge mit 500 kg Traglast und zwanzig Kettenzüge mit 1.000 kg Traglast zur Einbindung in das hauseigene Steuerungssystem geliefert.

 

Die Hebezeuge sind mit Absolutwertgebern und Lastmesszellen ausgestattet und entsprechen der DGUV V17 (ehemals BGV-C1). Die Installation wurde von den lokalen Vertriebs- und Installationspartnern Stroyscirc und Doka Center durchgeführt.

 

Im Helicon Theatre entschied man sich für eine Kettenzuganlage für den Einrichtbetrieb nach DGUV V17. Das System besteht aus zweiunddreißig Kettenzügen mit 500 kg Traglast und einer ChainMaster-Protouch-StageOperator-Steuerung. Die technische Umsetzung erfolgte auch hier durch Doka Center.

 

Im Zuge der Modernisierung des Theaterhauses Gessneralle in Zürich wurden achtundzwanzig bestehende BGV-C1-Kettezüge mit Traglast 800 kg auf den neuesten Stand der Technik gebracht. Auch hier entschied man sich für ein Upgrade auf das Protouch-StageOperator-System. Die Kettenzüge wurden im Werk Eilenburg mit Inkrementalgebern und Lastmessschäkeln ausgerüstet und vor der Reinstallation einer Prüfung nach UVV unterzogen.

 

Ein weiteres Projekt im Bereich Theaterinstallation ist die Renovierung der Obermaschinerie im Kreml Staatspalast Theater Moskau. Schon 2003 lieferte ChainMaster ein Kettenzugsystem mit Computersteuerung, welches nun durch das aktuelle XYZ-Control-System nach SIL3 ersetzt wurde.

 

Die Anzahl der Kettenzüge wurde von vierzig Antrieben mit Festgeschwindigkeit auf vierundfünfzig neue Antriebe mit 500 kg Traglast und stufenlos regelbarer Geschwindigkeit bis zu 19 m/min erhöht. Die technische Ausführung wurde durch die Partnerfirmen SIM und Stroyscirc durchgeführt.

 

www.chainmaster.de

Museum of Ice Cream pop-up tour with GLP X4 Atom

Museum of Ice Cream pop-up tour with GLP X4 Atom
Museum of Ice Cream pop-up tour with GLP X4 Atom

The pop-up Museum of Ice Cream (MOIC) continued its tour across the nation, with locations such as Miami, San Francisco and Los Angeles. Production company Envizion, based in Burbank (CA), provided the lighting for the traveling museum, with their lighting designer Will Chandler choosing the Impression X4 Atom as one of the key fixtures for the lighting of the exhibit.

 

Chandler used the Tunable White version of the X4 Atom, allowing control of the white light. “In certain areas we've used the white Atoms to fine tune colour temperature for cameras,” he says. The Tunable White version of the X4 Atom has both warm and cold colour elements, allowing a range from 2700 K to 10000 K.

 

The X4 Atom ran from a remote power supply, keeping the fixture head as small and as light as possible. “By hiding the power supplies in central locations, we were able to have individual low voltage 4-pin cable runs going through the ceiling to each fixture rather than having to run power and DMX separately,” Chandler concludes.

 

www.germanlightproducts.com

 

 

Museum of Ice Cream pop-up tour with GLP X4 AtomMuseum of Ice Cream pop-up tour with GLP X4 Atom

CSD Group installs Chauvet moving fixtures at Harris Creek Church

CSD Group installs Chauvet moving fixtures at Harris Creek Church

On October 14, 2018, Harris Creek Baptist Church opened a new addition to its campus outside Waco, Texas. The building features a spacious worship area with graded auditorium seating, a curved stage, an audio system, and 33 Maverick and Rogue moving fixtures from Chauvet Professional.

 

David McCauley - principal of the CSD Group, the company that installed the audio and lighting system at Harris Creek Baptist - points out the Maverick and Rogue LED fixtures have allowed the church to stretch its lighting budget, while also opening up more creative opportunities.

 

Harris Creek Baptist has seven Maverick MK2 Wash fixtures, 16 Rogue R2 Wash fixtures and 10 Rogue R2X Spot units. Positioned across the front bar, the Maverick fixtures are used for key lighting or soft spots during worship.

 

The RGBW fixture with a 7°-49° zoom range is also used for color saturation and as a side light during preaching to soften the coverage from the rig’s ellipsoidal units. The Rogue Wash and Spot fixtures are hung over the midstage and upstage areas and are used primarily for top and back lighting, color saturation and special effects.

 

In addition to its moving fixtures, the Harris Creek Baptist lighting rig has six Ovation E-260WW ellipsoidals for stage lighting and 12 Colordash Par-Quad 18 LED washes for top lighting and back washing. Controlling the rig is a ChamSys PC Wing Compact with one Extra Wing Compact. Harris Creek Baptist now has a 64-universe capacity.

 

www.chauvetprofessional.com

 

 

CSD Group installs Chauvet moving fixtures at Harris Creek ChurchCSD Group installs Chauvet moving fixtures at Harris Creek Church

Licht-Update mit High End Systems für Amsterdamer Konzerthalle

Licht-Update mit High End Systems für Amsterdamer Konzerthalle
Licht-Update mit High End Systems für Amsterdamer Konzerthalle

Das 1888 eröffnete Amsterdamer Koninklijk Concertgebouw (zu Deutsch: „Königliches Konzertgebäude“) hat ein Upgrade der Lichtanlage erhalten. Die Entscheidung fiel auf SolaFrame-Theatre-LED-Scheinwerfer von High End Systems.

 

„Zum ersten Mal in der fast 130-jährigen Geschichte des Koninklijk Concertgebouw können wir einen leisen und ferngesteuerten Hochleistungsscheinwerfer für die Bühnenbeleuchtung einsetzen“, so Alfons Hutschemaekers, Leiter der Abteilung Beleuchtung des Konzerthauses.

 

Die SolaFrame-Scheinwerfer kommen ohne Lüfter aus. Für das Amsterdamer Konzerthaus erhielten sie eine individuell gewünschte, sich der Umgebung anpassende weiße Lackierung. Zusammen mit seinem Team installierte Hutschemaekers selbst die Scheinwerfer im Konzertsaal.

 

(Fotos: Het Concertgebouw/Jop Starmans)

 

www.highend.com

Powersoft amplifiers for Roadhouse Luzern upgrade

Powersoft amplifiers for Roadhouse Luzern upgrade
Powersoft amplifiers for Roadhouse Luzern upgrade

Powersoft amplification has been selected as a key component in the newly installed audio system at Roadhouse Luzern (Switzerland). Roadhouse opens 365 days a year, offering live music in the shape of jam sessions, live concerts, special events and parties.

 

Roadhouse originally sought a company to perform a general service on its existing audio setup, in addition to replacing a handful of defective or outdated components. After an exhaustive inventory - and with the future in mind - it became clear that a more comprehensive overhaul was the way to go.

 

Swiss company Skuma AG, a sound reinforcement specialist with over 40 years of experience, was awarded the contract for its Dante-capable overall concept, with the Powersoft gear distributed by Go Wild AG.

 

Roadhouse’s audio system was required to cover a number of zones, including the bar area on the ground floor; the first floor lounge; the main bar (on two floors with a DJ location); the smoking area; and the event bar, as well as providing background music in intermediate areas.

 

The system is driven using Powersoft’s Dante-enabled, fixed install-dedicated amplifiers, with three Quattrocanali 4804 DSP+D installed in the bar lounge, smoking and main bar areas; a Duecanali 1604+D for the intermediate areas; an Ottocanali 12K4 DSP+D (in Bridge mode) for the installed subwoofers; and an X4 DSP+D for the event bar.

 

A Symetrix Prism 4x4 was installed to take care of signal processing, with the four existing analogue I/O channels being preserved only for redundancy. Simple operations such as source selection and volume control can be operated from two different areas in the venue, while a Dante-capable Atterotech unDIO2x2+ I/O interface was installed at each of the three DJ locations to serve as source inputs.

 

Skuma selected Martin Audio products to fulfil the PA side of the brief, with: CDD8 and CDD5 and X210 subwoofers (entrance and lounge area); CDD5 (bar area and lounge); CDD8 and CSX212 subwoofers (main bar); CDD12 and CSX218 (event bar). The smoking area retained its existing F8+ and S18 + speakers.

 

To protect the speakers, the limiters (RMS/Peak/Clip) were set directly in the Powersoft amps. This allowed the Symmetrix processors to save DSP power and meant that the settings were adapted to the connected speaker groups. The connections from the Symetrix DSP to the Powersoft power amplifiers are made by Dante. A limitation was set on the system, in order to adhere to the legally prescribed dB limit in force in and around the venue.

 

www.powersoft-audio.com

 

 

Powersoft amplifiers for Roadhouse Luzern upgradePowersoft amplifiers for Roadhouse Luzern upgrade

Herrick Goldman chooses Chauvet fixtures for ‘Tinga Tinga Tales - The Musical’

Herrick Goldman chooses Chauvet fixtures for ‘Tinga Tinga Tales - The Musical’
Herrick Goldman chooses Chauvet fixtures for ‘Tinga Tinga Tales - The Musical’

Seven Chauvet Professional Maverick MK2 Spot fixtures were selected for the North American premiere of the Kenyan children’s musical ‘Tinga Tinga Tales - The Musical’. These lights, along with thirteen Maverick MK2 Wash units and eight Colorado 2-Quad Zooms, supplied by WorldStage, were part of a Herrick Goldman lighting design for the show at Manhattan’s New Victory Theater.

 

“The MK2 Spots provided the strong beams of the chromatic rainbow when the children in the audience discover how the Chameleon character gets his colors,” says Goldman, who positioned the 440 W moving LED fixtures on the second electric. “They enabled us to shift Chameleon’s moods rapidly. The MK2 Spots also played heavily in Tortoise’s Rasta rap, with a call and response with the audience.”

 

“We wanted to keep the same energy and vibe we had in Nairobi once we got to New York,” continues Goldman who also was in charge when the musical made its world debut at the Kenya National Theatre in Nairobi earlier in the fall of 2018. “My associate Jacquelyn Cox was instrumental in translating the cues and looks from one venue to another, and Jay Penfield, our programmer, was able to immediately translate a look from a video into the new rig and a different console.”

 

The five Maverick MK2 Wash fixtures that Goldman positioned on the balcony rail provided a color wash from a low angle that accented the cast’s costumes. An additional eight Maverick MK2 Wash units on the third electric were used to light the band and wash the scrim, as well as for backlighting and audience washing. The Colorado 2-Quad Zoom fixtures in the rig were used to highlight the Tinga Tree upstage.

 

“We devoted many of our resources to covering the audience,” says Goldman. “The wash fixtures on the balcony rail picked up characters when they entered the audience area. We also had fixtures on FOH truss to wash the crowd in texture, hit the mirror ball, and provide other specials as needed. Our front light operator, Tracey Isabell, handled the many pickups in the house and some tricky ones on stage as well.”

 

Also coming in for praise from Goldman were Paul Bradley, who helped flesh out the light plot while he was in Kenya, and Rachel Fraley, the associate ME. “This was really a team effort,” says Goldman.  “I’m grateful to the staff of the New Victory whose goal is to educate young audiences and bring them to the joy that is theater. I’d also like to thank the Nairobi team of Claudia Lloyd and Sheba Hirst (producers), as well as the production team of Wamai (SM) and Kibugi (audio).”

 

(Photos: Alexis Buatti-Ramos)

 

www.chauvetprofessional.com

 

 

Herrick Goldman chooses Chauvet fixtures for ‘Tinga Tinga Tales - The Musical’Herrick Goldman chooses Chauvet fixtures for ‘Tinga Tinga Tales - The Musical’

Sound Space Vision delivers solution to Royal Academy transformation

Sound Space Vision delivers solution to Royal Academy transformation

In 2012 Sound Space Vision (SSV) became the theatre design and acoustics consultant for David Chipperfield Architects’ master plan to unite the Royal Academy of Arts’ 18th century Burlington House with its neighbour, Burlington Gardens, and transform the interiors throughout.

 

SSV’s brief was to modernise and equip Burlington Gardens’ 19th-century lecture theatre for 21st century presentation and performance, and this was later expanded to include acoustics advice on the new gallery spaces and the learning centre, as well as mechanical systems.

 

The form of the new lecture theatre went through several iterations; common to all being the reduction in height from three to two storeys. The form settled on a tight, almost semi-circular, bowl with a steep rake for a total capacity of over 250, bringing audience and presenter into close communication.

 

The combination of windows on all sides and a listed historic interior at first floor level presented SSV with two specific challenges: to find projectors and a screen that would be usable in daylight, and to provide sufficient acoustic dampening to overcome the natural reverberance of the volume of space which hinders good speech intelligibility. Associated with this was the choice and location of loudspeaker to serve the bowl-like audience.

 

SSV devised a package including lighting bars that hang discreetly on three sides of the room to light speakers’ faces without shadows. An infrastructure of lighting and AV connectivity is available at three levels around the room - in the ceiling, the balcony floor and the stage floor.

 

Edge-blended projectors support large format art presentations with colour rendering and facilitate in-house broadcasts and web casts. A digital audio system provides amplification and pick-up for recording, streaming, hearing assistance and interpretation. Digital column array loudspeakers provide clarity in a reverberant acoustic.

 

SSV continuously reviewed the technical specifications through the long design and build process to ensure the infrastructure serves a wide range of capabilities. Sound absorbing solutions to control reverberation time involve sheer, sound-absorbing curtains that pass daylight and perforated leather for the bench seating accounting for some of the considerable mitigation of noise.

 

Isolation from external noise and internal building services was also required, alongside MEP and AV systems that would not disturb nearby residents. This was achieved with heavy, acoustically-treated secondary glazing to the windows and the roof light, and a specification that the mechanical plant adjacent to the theatre should rest on a floating concrete slab to limit noise and vibration. The proximity of the neighbours and risk of intrusive breakout noise (plant and events) was mitigated by way of low velocity, high attenuation ventilation paths, including an under-seat plenum.

 

In addition to this, SSV delivered several detailed environmental acoustics assessments of the rooftop plant for submission to the local authority, and associated MEP services noise and vibration control design advice.

 

(Photos: Benedict Johnson/Simon Menges)

 

www.soundspacevision.com

 

 

Sound Space Vision delivers solution to Royal Academy transformationSound Space Vision delivers solution to Royal Academy transformation

Linea Estrategica specifies Robe for Movistar Arena installation

Linea Estrategica specifies Robe for Movistar Arena installation
Linea Estrategica specifies Robe for Movistar Arena installation

Bogota, Colombia’s 14,000 capacity Movistar Arena (originally built in 1973 and previously known as the Coliseo Cubierto El Campín) is in the final stages of a two-year renovation and complete refurbishment which will see it re-open with facilities to stage multiple sporting and entertainment events.

 

Robe moving lights will be part of the house lighting rig which is being provided by Medellin based rental company Linea Estrategica, and this will include 60 x BMFL Spots, 60 x MegaPointes and 84 x Spiider wash-beam moving lights.

 

The standard house stage will be 22-metre-wide by 14-metre-deep and sporting events will usually be staged in the round. The Robes will be joined by several other lights - strobes, blinders, LED battens and some generics - but they will be the core luminaires.

 

Linea Estrategica owner and CEO Conrado Santamaria explained that the company tendered to be the full technical supplier - they are also providing audio, video and rigging - and won the contract which will be administered as a long-term rental over the next three years. Linea Estrategica started purchasing Robe products around 18 months ago from AVcom Colombia, Robe’s distributor there.

 

Photo: Conrado Santamaria (CEO Linea Estrategica).

 

www.robe.cz

Chauvet equips Colombia’s University of Atlántico

Chauvet equips Colombia’s University of Atlántico
Chauvet equips Colombia’s University of Atlántico

With 12,248 students and 656 full-time professors, the University of Atlántico is the largest higher education institution in Columbia. As part of a recent move to transform the University's multipurpose auditorium into a full-fledged theatre for its students, local AV specialists Schallertech provided a versatile lighting arrangement, specifying a number of Chauvet Professional Ovation E-260WW, Ovation E-160WW and Ovation F-95WW fixtures.

 

To cover the 1,000-capacity auditorium’s stage with light, Alejandro Ramirez, Production Director of Schallertech, positioned the Ovation E-260WW from the main balcony overhang positioned 25 meters from the stage.

 

For side fill, Ramirez specified an additional selection of Ovation E-160WW fixtures. Supplementing the Ovation series are a selection of Chauvet DJ SlimPAR Pro W USB and SlimPAR Pro Q USB RGBA fixtures. “The D-Fi USB compatibility provides wireless master/slave or DMX control for the theatre’s technicians,” says Ramirez.

 

www.chauvetprofessional.com

 

 

Chauvet equips Colombia’s University of AtlánticoChauvet equips Colombia’s University of Atlántico

Powersoft Ottocanali amp installed at Birmingham’s Anjuman El-Saifee Community Centre

Powersoft Ottocanali amp installed at Birmingham’s Anjuman El-Saifee Community Centre
Powersoft Ottocanali amp installed at Birmingham’s Anjuman El-Saifee Community Centre

Powersoft’s Ottocanali 4K4 amp was specified as part of the AV installation at the Anjuman El-Saifee Community Centre in Birmingham, UK. The Dawoodi Bohra community spent years fundraising, planning and preparing to build the Community Centre comprising a mosque, evening school and sports hall.

 

Pete Rutherford owns and runs Direct Audio Visual, which was engaged as AV integrator for the project. With a background in retail, corporate and warehouses, this House of Worship project was a departure for Rutherford and his team.

 

“With the layout and events that were to be run in the Centre, it required installed equipment run as a live event - like trying to equip a nightclub venue with the what you would put in a retail environment - two different worlds meeting,” he says.

 

“We had to work with cabling laid by a previous installer and make several adjustments. We also had to consider the lines of symmetry and aesthetic of the building when planning the positioning of the speakers,” recalls Rutherford.

 

He turned to Powersoft’s Ottocanali 4K4 amp to power the Pan Acoustics steerable array and Audac loudspeakers fitted into the ceiling. Mipro microphones were installed where the imams sit and an Attero Tech Dante-networked audio interface.

 

(Photos: InAVate Magazine)

 

www.powersoft-audio.com