Installationen News

Installationen News Schlagzeilen

Deutsches Theater Berlin investiert in Robe

19/04/2021

Tagungszentrum Schloss Herrenhausen erhält Beleuchtungs-Update mit Elation

15/04/2021

LG modernisiert deutsche McDrive-Restaurants mit Außendisplays

23/03/2021

Die Glocke enhances lighting system with Chauvet

09/03/2021

Kharkov Philharmonic chooses DAS Audio

07/03/2021

Arizona’s Passion Church upgrades with Elation

05/03/2021

DAS Audio systems installed at Martial Arts Palace in Nur-Sultan City

05/03/2021

Dynacord MXE5 to control sound system at MFC De Meulewiek

03/03/2021

GLP ergänzt Scheinwerferbestand der Mountview Academy um Theater-Varianten

02/03/2021

DAS Audio loudspeakers installed at Miami’s Red Rooster Overtown

28/01/2021

4Business equips restaurant in Helsinki with Genelec sound system

28/01/2021

Congress Center Hamburg mit Lichttechnik von MA Lighting, Robert Juliat und Major modernisiert

26/01/2021

Vector investiert in Meyer-Sound-Beschallungssystem

25/01/2021

Vejle Musikteater makes new Robe investment

25/01/2021

Elation Proteus Maximus illuminates firefighter memorial

20/01/2021

XAL führt Umstellung auf LED-Leuchtmittel in Grazer Dom durch

20/01/2021

Corona: Innlights liefert LED-Panels für digitales Kunstprojekt in Rotterdam

19/01/2021

Corona: Audinate’s Dante helps USC reach students in the time of COVID-19

19/01/2021

Voice-Acoustic-Systeme auf malaysischer Privatinsel installiert

15/01/2021

Tyri stattet Belaz-Muldenkipper mit Intellilight aus

15/01/2021

Queensland Theatre chooses Robe

15/01/2021

Corona: Centro Cultural e de Congressos das Caldas da Rainha acquires GoldenSea UV ultraviolet sterilising solutions

14/01/2021

Paragon 360 installs Chauvet fixtures at Whitesburg Baptist Church

12/01/2021

Absen delivers LED display solutions for Kaisa Prosperity

11/01/2021

New Anolis lighting scheme for Porte de Bourgogne

05/01/2021

Deutsches Theater Berlin investiert in Robe

Deutsches Theater Berlin investiert in Robe
Deutsches Theater Berlin investiert in Robe

Das Deutsche Theater in Berlin hat im letzten Jahr 20 x Robe T1 Profile installiert, die auf allen Bühnen zur Verfügung stehen. Spezifiziert und dirigiert wurde der Invest von Robert Grauel, dem Leiter der Beleuchtungsabteilung, und seinem Team, zu dem auch Linus Zahn gehört, Lichttechniker und Verantwortlicher für neue Technologien.

 

Die Hauptbühne wurde ursprünglich 1850 erbaut, und das Gebäude besteht heute aus zwei nebeneinander liegenden Bühnen: der 600 Zuschauer fassenden Hauptbühne und den 280 Plätze fassenden Kammerspielen, die sich eine gemeinsame, klassische Fassade teilen. Im Foyer der Kammerspiele befindet sich seit 2006 die Blackbox mit 80 Plätzen, in einem Neubau dahinter gibt es Proberäume, Werkstätten und Lagerräume. In einem durchschnittlichen Jahr werden auf jeder Bühne etwa neun neue Produktionen gezeigt, von denen ein Teil auch auf Tournee durch Deutschland geht, drei bis vier zudem weltweit.

 

„Die Robe T1 Profile wurden aus einer Selektion von drei Scheinwerfern verschiedener Hersteller ausgewählt“, erklärt Linus Zahn, der maßgeblich an der Investitionsentscheidung für T1 Profile beteiligt war. Zahn ist Teil einer 35-köpfigen Beleuchtungsabteilung, die auf allen Bühnen und in den Proberäumen arbeitet. Zusätzlich zu seiner Tätigkeit als Systemtechniker ist er Programmierer und Operator und verantwortlich für die theaterweiten Lichtnetzwerke sowie alle dazugehörigen Komponenten. Zahn ist zudem einer der Pyrotechniker des Hauses.

 

Im Jahr 2021 wurden erneut diverse Robe-Produkte im Deutschen Theater installiert: acht Robe Esprite, vier weitere T1 Profile, sechs Tarrantula LED-Wash-Beams, sechs ParFect 150 FW RGBA und ein RoboSpot-System inklusive RoboSpot-Motion-Cameras.

 

(Fotos: Paul Clarke)

 

www.robelighting.de

 

Deutsches Theater Berlin investiert in RobeDeutsches Theater Berlin investiert in Robe

Tagungszentrum Schloss Herrenhausen erhält Beleuchtungs-Update mit Elation

Tagungszentrum Schloss Herrenhausen erhält Beleuchtungs-Update mit Elation

Das Schloss Herrenhausen in Hannover bietet als Tagungs-Location im Untergeschoss einen ca. 290 Plätze fassenden Vortragssaal und im Obergeschoss den 461 Quadratmeter großen Festsaal, der sich für Veranstaltungen mit bis zu 480 Teilnehmern eignet. Darüber hinaus stehen weitere Seminar- und Besprechungsräume sowie ein Dachpavillon zur Verfügung.

 

Im Festsaal des Schlosses installierte Allstars Veranstaltungstechnik aus Langenhagen im Oktober 2020 Beleuchtungstechnik von Elation Professional. Zuvor hatte das Unternehmen bereits im Februar letzten Jahres die Ton- und Steuerungstechnik sowie das Rigging erneuert. Allstars blickt auf zehn Jahre Branchenerfahrung zurück und veranstaltete 2018 zudem mit „Hannover leuchtet“ ein eigenes Lichtfestival, das über 150.000 Besucher anzog.

 

„Von der Traverse über die Scheinwerfer bis hin zur letzten Schelle musste alles farblich an die Location angepasst werden“, erläutert Allstars-Geschäftsführer Felix Reinhold. „Das Traversensystem haben wir zwar mit Motoren ausgestattet, aber die Position und Anzahl der Scheinwerfer sollte durch uns so an den Saal angepasst sein, dass möglichst nichts mehr verändert werden muss.“

 

Hinsichtlich der Scheinwerfer fiel die Wahl auf vier Fuze Profile sowie jeweils acht Fuze SFX und Rayzor 760 von Elation Professional. Alle Geräte wurden von LMP Lichttechnik in Weiß geliefert. „In den Räumlichkeiten werden relativ oft Goboprojektionen eingesetzt. Der Fuze SFX ist hierfür unser Scheinwerfer der Wahl, während der Fuze Profile zur Bühnenbeleuchtung mit scharfen Abgrenzungen zur Bühnenkante genutzt wird“, erklärt Reinhold.

 

(Fotos: Allstars Veranstaltungstechnik)

 

www.lmp.de

 

Tagungszentrum Schloss Herrenhausen erhält Beleuchtungs-Update mit ElationTagungszentrum Schloss Herrenhausen erhält Beleuchtungs-Update mit Elation

LG modernisiert deutsche McDrive-Restaurants mit Außendisplays

In den knapp eintausend deutschen McDrive-Restaurants begrüßt McDonald’s Deutschland Autofahrer bald mit LG-Technik: Nahezu alle Standorte werden mit neuen wind- und wetterfesten, tageslichttauglichen Großbildschirmen ausgestattet.

 

Insgesamt sollen bis Ende 2021 mehr als 4.000 Full-Outdoor-Screens der Serie XE4F mit Full-HD-Auflösung im 16:9-Format installiert werden - pro Restaurant mindestens drei 55-Zoll-Geräte, die im Hochformat direkt neben- oder hintereinander im Einfahrtsbereich aufgestellt werden, und ein alleinstehendes, ebenfalls hochkant installiertes 49-Zoll-Gerät. Alle Displays präsentieren das Angebot von McDonald’s.

 

Der auf Gastronomie und Handel spezialisierte Systemintegrator Acrelec sowie die für das Content-Management-System zuständige MDT Medientechnik GmbH fungieren als Partner bei der Umsetzung des Projekts.

 

www.lg.com

 

Die Glocke enhances lighting system with Chauvet

Die Glocke enhances lighting system with Chauvet

For a lighting system upgrade at Die Glocke in Bremen, Germany, Project Supervisor Christoph Brunkow turned to a collection of 59 Chauvet Professional LED fixtures. Replacing the facility’s traditional incandescent lights, the new units enhance the illumination at the concert hall while reducing energy and labor costs.

 

“Our goal was to replace our conventional light completely”, says Brunkow. “Our old fixtures ran long hours, which used up a lot of energy. We also had to replace their lamps frequently, which required a great deal of effort. With rehearsals and concerts, the whole rig was regularly used up to fourteen hours in operations non-stop.”

 

The rig installed at Die Glocke features eight Ovation F-915 FC RGBA-Lime Fresnels that are used to wash the stage in white and colored light. Also in the rig for stage washing are 11 Ovation F-265 WW warm white Fresnels and 36 Ovation P-56 VW par-style units. For audience and effect lighting, the rig features four Strike P38s warm white fixtures. Along with these lights, the rig was upgraded with a Net-XII ethernet-to-DMX node.

 

(Fotos: Christoph Brunkow)

 

www.chauvetprofessional.com

 

Die Glocke enhances lighting system with ChauvetDie Glocke enhances lighting system with Chauvet

Kharkov Philharmonic chooses DAS Audio

Kharkov Philharmonic chooses DAS Audio
Kharkov Philharmonic chooses DAS Audio

The Kharkov Philharmonic Society, a philharmonic association in Kharkov, Ukraine, recently revamped the sound systems in its Organ Hall and Concert Hall. Indigo Music, official distributor of DAS Audio in Ukraine, was called in to handle the installation.

 

Twelve Aero-20A line array systems, together with 6 UX-218A for low frequency support, were installed in the Concert Hall. A single DASnet Rack-26 manages signal and power distribution, making system control and monitoring possible through DASnet.

 

The Indigo Music team also installed a line array system featuring a total of 22 Event-210A systems on the stage of the Organ Hall, which were supplement by four Event-218A subwoofers to boost the low frequencies. The system was rounded out with Event-M210A stage monitors and two DAS DSP-2040 digital signal processors.

 

(Photos: DAS Audio)

 

www.dasaudio.com

 

Kharkov Philharmonic chooses DAS AudioKharkov Philharmonic chooses DAS Audio

Arizona’s Passion Church upgrades with Elation

Arizona’s Passion Church upgrades with Elation
Arizona’s Passion Church upgrades with Elation

Passion Church, a multigenerational and multi-ethnic church in Casa Grande, Arizona, was in need of a complete audio, visual, and lighting systems overhaul to effectively equip its growing ministries into the future and chose Elation Fuze Pendants as part of the solution.

 

In early 2020, Passion Church reached out to 5 Words Media, an AVL production company based in Phoenix, to inquire about a full AVL system design. 5 Words Media Sales Engineer Brandon Cole met Pastor Romeo Leal on-site at Passion Church to walk the space and strategize an AVL system to support their current and future needs.

 

5 Words Media designed the lighting system with Elation products chosen for house lighting, atmospherics, wireless DMX/distribution, and control, namely Fuze Pendants, a Magma Prime haze machine from Magmatic atmospheric effects, an Elation E-Fly wireless DMX Transceiver, and an NX Wing controller from Obsidian Control Systems. “While house lighting was not part of the original scope of work, after a few conversations with Pastor Romeo we quickly discovered the value in adding 18 Fuze Pendants across their sanctuary”, Cole states.

 

The new lighting system, which is also used to enhance the quality of the church’s broadcast efforts, gives coverage across the entire audience, while giving control over the left, center and right. Cole notes that it also allows them to bring down the left and right while leaving the center up and vice versa, color included. The install in the 450-capacity sanctuary space was completed in mid-February.

 

(Photos: Elation)

 

www.elationlighting.com

 

Arizona’s Passion Church upgrades with ElationArizona’s Passion Church upgrades with Elation

DAS Audio systems installed at Martial Arts Palace in Nur-Sultan City

DAS Audio systems installed at Martial Arts Palace in Nur-Sultan City

With a total of 32,000 m², the Martial Arts Palace in Nur-Sultan City, Kazakhstan, is designed to host all types of martial events. Its main hall accomodates 5,000 seats and can be used for a variety of activities and events. The facilities are equipped with security, data storage, video and audio systems, conducted by Infoline LLP, selecting DAS Audio sound systems.

 

At the main arena, the distribution of the systems was strategically designed to achieve uniform SPL and tonal balance throughout the audience. Infoline LLP opted for 84 Event Series line arrays, in particular the Event-210A, a 3-way powered model.

 

For the rest of the installation, the Factor- 8-T system was chosen. This full-range loudspeaker houses an 8" low frequency transducer with a 1.5" voice coil. The high frequency unit is a 1" soft dome ferrofluid cooled tweeter. DAS Audio engineers were onsite during construction to make all the necessary adjustments before installing the system.

 

(Photos: DAS Audio)

 

www.dasaudio.com

 

DAS Audio systems installed at Martial Arts Palace in Nur-Sultan CityDAS Audio systems installed at Martial Arts Palace in Nur-Sultan City

Dynacord MXE5 to control sound system at MFC De Meulewiek

Dynacord MXE5 to control sound system at MFC De Meulewiek
Dynacord MXE5 to control sound system at MFC De Meulewiek

MFC De Meulewiek, a multi-purpose meeting venue in the village of Meterik in the Dutch province of Limburg, has become the first installation in the Netherlands to feature Dynacord’s new MXE5 matrix mix engine. The MXE5 is at the heart of a full sound system renovation designed and installed by Pouwels Audiovisual and supplied and supported by the ESP team.

 

The venue is divided into different spaces, each covered by its own sound system. The solution needed to be able to cover these individual spaces independently, as well as allowing them to be combined into one larger system to cover the entire building. It was this requirement that led to Pouwels Audiovisual selecting the MXE5. With speech intelligibility forming the main criteria for the project, Pouwels Audiovisual recommended loudspeakers from Electro-Voice to complement the Dynacord electronics, and designed the system solution using Sonicue.

 

The venue’s large hall is equipped with two arrays of two EVF-1152D/43 each, dual powered by a Dynacord IPX10:4 amplifier; four compact EVID-S5.2 cover the hall’s under-balcony area, powered by a Dynacord C1300FDi. A second C1300FDi drives four more EVID-S5.2 in the lobby area. A TPC-1 touch panel controller is used for remote control of the system, including powering on/off and changing settings to accommodate different use cases.

 

(Photos: Dynacord/Electro-Voice)

 

www.dynacord.com

www.electrovoice.com

 

GLP ergänzt Scheinwerferbestand der Mountview Academy um Theater-Varianten

GLP ergänzt Scheinwerferbestand der Mountview Academy um Theater-Varianten

Die Mountview Academy of Theatre Arts, eine Schauspielschule mit Sitz in London, startet mit Unterstützung der britischen GLP-Niederlassung und einer Programmierung von Theater-Scheinwerfern durch Mountview-Absolvent Adam King (mittlerweile ein freischaffender Designer) in die neue Saison.

 

Als die Academy von ihrem früheren Standort in Wood Green, wo King einen B.A. (Hons) in Theatertechnik mit Spezialisierung auf Beleuchtung erworben hatte, in ihr neues Gebäude in Peckham umzog, bot sich die Gelegenheit, ein neues Theater zu konfigurieren. Hinzu kam ein speziell entworfenes Licht-Grid, an dem die Beleuchter ihre Scheinwerfer aufhängen und fokussieren können. Dazu gehört auch eine große Zahl von GLP-Scheinwerfern.

 

Adam King hatte bei der West-End-Produktion „Harry Potter and the Cursed Child“ mit Theaterlichtdesigner Neil Austin zusammengearbeitet und dabei erstmalig die speziell auf Theater zugeschnittenen TH-Versionen der GLP-Scheinwerfer Impression X4 und X4 Bar mit gelbem Chip entdeckt, die Austin selbst mit angeregt hatte. Diese sind mittlerweile als Sondermodelle Bestandteil des GLP-Katalogs.

 

Über seine langjährige Verbindung zu Mountview erfuhr Adam King im vergangenen Jahr, dass das Schauspielhaus im Begriff war, neue kopfbewegte LED-Profilscheinwerfer anzuschaffen. Der Designer schlug daraufhin vor, GLP Impression S350 in den vom Fachhändler WL ausgerichteten Shootout mit aufzunehmen. Tom Mannings, Mountviews Leiter für Technik und Produktion, entschied sich nach dem Shootout für die Anschaffung der GLP-Produkte.

 

Bei den fünf Back-to-Back-Produktionen der Mountview Academy in diesem Jahr, die unter Einhaltung der COVID-Regeln mit einem maximalen Publikum von nur acht Personen praktisch zuschauerfrei stattfinden sollen, können acht Impression X4 Bar 10 TH, sechs Impression X4 TH und sechs der originalen Impression X4 sowie sieben Impression S350 genutzt werden, die fest im Rigg installiert sind. Die Programmierung erfolgt über die hauseigene ETC Gio.

 

„In unserem Bühnenbild haben wir sechs Tunnel auf der Rückseite, durch welche die X4 Bars 10 hindurch leuchten. Die kühlen Standard-X4 sind ein Spitzenlicht im Rigg, die warmen X4 sorgen für ein eher schräges Frontlicht“, erklärt der LD. Die Programmierung soll im Laufe der Zeit immer weiter fortschreiten. „Zum Beispiel wird es im zweiten Stück ein Pixelmapping der Bars geben, um glitzernde Effekte zu erzeugen“, so King.

 

(Fotos: Mountview/Robin Savage)

 

www.glp.de

 

GLP ergänzt Scheinwerferbestand der Mountview Academy um Theater-VariantenGLP ergänzt Scheinwerferbestand der Mountview Academy um Theater-Varianten

DAS Audio loudspeakers installed at Miami’s Red Rooster Overtown

DAS Audio loudspeakers installed at Miami’s Red Rooster Overtown

Open since November 2020, the Red Rooster Overtown takes the spirit of chef and restaurateur Marcus Samuelsson’s Red Rooster Harlem and brings it to Miami, Florida. Loudspeakers from Valencia, Spain-based DAS Audio are deployed throughout the venue.

 

Electronic Designs LLC, a Miami-based design/build firm that specializes in Pro Audio installations, IT, and AV for the commercial markets such as restaurants, hotels, and nightlife, was contracted to handle the installation of the various DAS loudspeaker systems. The installation includes models from DAS Audio’s Quantum, Factor-8, Artec, and Ceiling series catalogs.

 

“This installation encompasses a total of six zones throughout the restaurant”, explains Jon Graney, President of Electronic Designs. “These areas include both the main floor and the upstairs. Music plays a vital role as part of the Red Rooster Overtown’s persona, which includes both Jazz and R&B music styles.”

 

The primary focus of the venue constitutes the main bar and the main dining areas. For these spaces, Graney and his team placed a combination of DAS Quantum Q-43-T full-way loudspeakers, augmented by Q-10 subwoofers. For the main dining area, the DAS Q-23-T full range loudspeakers are used in conjunction with the Q-10 subwoofers.

 

For the outdoor patio dining area, Graney and his team deployed more DAS Q-23-T loudspeakers, augmented with Q-10 subwoofers. In the side outdoor dining and games area, Graney chose DAS Audio’s Factor-8 2-way point source loudspeakers.

 

In the upstairs area, the Electronic Designs team used a combination of DAS Artec-306 2-way point source enclosures, mated with the Quantum Q-10 subwoofers. The restroom areas are outfitted with DAS CL-6 ceiling loudspeakers.

 

www.dasaudio.com

www.electronicdesigns.net

 

DAS Audio loudspeakers installed at Miami’s Red Rooster OvertownDAS Audio loudspeakers installed at Miami’s Red Rooster Overtown

4Business equips restaurant in Helsinki with Genelec sound system

4Business equips restaurant in Helsinki with Genelec sound system
4Business equips restaurant in Helsinki with Genelec sound system

Farang was the first restaurant to be opened a decade ago by BW Restaurants Oy, a private company owned by Finnish chef Matti Wikberg. Since their beginnings in 2009, the company has opened seven more restaurants and a cocktail bar in the Finnish capital of Helsinki.

 

Farang, their flagship venue, has recently relocated to new premises spread over two floors offering both public and private dining facilities plus a large bar. The soundscape is being delivered by a 4000 Series Genelec sound system, designed and installed by Finnish AV integration specialists 4Business Oy.

 

4Business’s Janne Lankinen and his team specified a system comprising a total of 54 active Genelec loudspeakers and subwoofers. “We decided on the analogue 4000 Series loudspeakers - with Symetrix Prism DSP processors equipped with Dante I/O expanders for matrixing, EQ and delay”, notes Lankinen. “We used a mixture of 4020s, 4030s and 4040s depending on required throw and maximum SPL.”

 

For the 7300 Series smart active subwoofers that are mounted in the ceiling, 4Business designed a custom mounting solution that is mechanically isolated from the structure. This ensures that any vibrations are conducted into Sylomer absorbers rather than the hollow core slab which might cause unwanted disturbance elsewhere in the building. When it came to calibrating the subwoofers, 4Business used Genelec’s GLM software with AutoCal.

 

(Photos: Arto Marttinen)

 

www.genelec.com

 

4Business equips restaurant in Helsinki with Genelec sound system4Business equips restaurant in Helsinki with Genelec sound system

Congress Center Hamburg mit Lichttechnik von MA Lighting, Robert Juliat und Major modernisiert

Congress Center Hamburg mit Lichttechnik von MA Lighting, Robert Juliat und Major modernisiert
Congress Center Hamburg mit Lichttechnik von MA Lighting, Robert Juliat und Major modernisiert

Im Zuge einer umfassenden Modernisierung hat sich das Congress Center Hamburg (CCH) im Bereich Lichttechnik für Produkte der Hersteller MA Lighting, Robert Juliat und Major entschieden. Seitens MA Lighting kommen GrandMA3 light CRV, GrandMA3 8Port Node, GrandMA3 4Port Node und GrandMA3 2Port Node in Hamburg zum Einsatz.

 

Bei der Auswahl von Scheinwerfern fiel die Entscheidung auf die Zoom-Profilscheinwerfer der SX-600- und SX-700-Serien sowie CIN‘K-Stufenlinsen von Robert Juliat. Aus dem Hause Major werden sowohl der Major Gigabit Switch sowie unterschiedliche Strom- und Signal-Kabel genutzt.

 

„Die GrandMA3 light CRV kommt in den großen Sälen 1, 3, 4 und Z zum Einsatz“, erklärt Hartmut Hofmann, Bereichsleiter Produktion beim CCH. „Mit dieser Konsole können wir auf die unterschiedlichen Anforderungen der jeweiligen Veranstaltungsformate eingehen - von Corporate Events über Konzerte bis hin zu Konferenzen.“

 

Das Gerüst der Signalverteilung im CCH bildet ein Netzwerk mit dem MA-Net-Protokoll. In diesem Netzwerk sind alle Säle mit allen Devices miteinander verknüpft. Für die lokale Signalverteilung in jedem Saal sorgen Major Gigabit Switches. Der Zugang zum Netzwerk mit DMX erfolgt durch GrandMA3-2Port-, 4Port- und 8Port-Nodes. Mithilfe dieser werden Ein- und Ausgänge für Tour-Produktionen, Nebenstellenpulte, die Anbindung an die Architekturbeleuchtung und die Anbindung reiner DMX-Devices realisiert.

 

(Fotos: Planung Arbeitsgemeinschaft agnLeusmann mit Tim Hupe Architekten, Hamburg)

 

www.lightpower.de

 

Vector investiert in Meyer-Sound-Beschallungssystem

Das Auditorium auf dem IT-Campus der Vector Informatik GmbH hat vier Jahre nach seiner Fertigstellung ein neues Soundsystem erhalten. Mark Weidmann, Senior Marketing Specialist Veranstaltungstechnik und bei Vector für die Planung der Medientechnik zuständig, entschied sich für ein Beschallungssystem von Meyer Sound.

 

„Meyer Sound hat das System geplant und vor Ort demonstriert, direkt hier im Auditorium an einer Traversenkonstruktion“, erläutert Weidmann. Das System wurde von Detlef Eckert, Sales Manager Süd bei Meyer Sound, für das Vector-Auditorium maßgeschneidert.

 

Der Ultra-X40-Point-Source-Lautsprecher hängt als Center quer unter der Decke des Auditoriums. „Beim Ultra-X40 kann man das Horn drehen, und es war gleich klar, dass er am Querbügel unter die Decke passt, ohne die Sichtlinien der Projektion zu stören“, so Eckert. Projiziert wird bei Vector direkt auf die Stirnwand des Auditoriums, mit elf Metern Breite. „Alles, was Mikrofonie ist, läuft nur über den Center-Lautsprecher. Der Sprecher kommt über den Center und ist überall gleich laut. Interferenzen sind kein Thema“, ergänzt Weidmann.

 

Von den acht weiteren im Auditorium installierten Lautsprechern ist nur die Main-PA für den Medienton sichtbar: Sie besteht aus zwei UPQ-D3-Point-Source-Lautsprechern, die weit außen in Wand- bzw. Fensternähe unter der Decke hängen und so ausgerichtet sind, dass sie trotz ihres breiten Abstrahlwinkels praktisch keine Reflexionen verursachen.

 

Dass nur drei Lautsprecher den Weg unter die Decke gefunden haben, war nicht nur aus optischen Gründen erwünscht. Unter der holzgetäfelten, mit Lichtstreifen und Spots strukturierten Saaldecke verlaufen zahlreiche wasserführende Rohre, die Bestandteil der Geothermie der gespeisten Kühl- und Heizdecke sind. Vier USW-210P-Compact-Narrow-Subwoofer wurden in einem maßgefertigten mattschwarzen Sideboard verbaut, das sich über die gesamte Stirnwand des Auditoriums zieht.

 

Für das Redner-Monitoring sorgt eine vor dem Rednerpult quer liegende UP-4slim. Redner sehen zudem auch die Projektionen, die hinter ihnen auf der Auditoriumswand laufen, vor sich auf einem Monitor. Bei Bedarf kann das Monitoring um eine zweite UP-4slim vor dem fensterseitigen Sitzblock des Auditoriums erweitert werden.

 

Weidmann: „Das Auditorium läuft autark. Man braucht nur einen Knopf auf dem Touchpanel zu drücken, und das ganze System fährt automatisch hoch. Es gibt vier Mikrofone, zwei Headsets und zwei Handsender, die nicht eingepegelt werden müssen und einen EQ haben. Man steckt seinen Laptop vorn am Redner-Pult ein und kann anfangen zu referieren.“ Das Meyer-Sound-System geht auf Knopfdruck in den Kinomodus, die Dolmetscherkabine kann zugeschaltet werden. Ein Videokonferenz-System ist ebenfalls vorhanden, die Mikrofone können am Mischpult auf die Medienton-PA gelegt werden.

 

Installiert wurde das Soundsystem von der Mevis.TV GmbH aus Stuttgart unter der Projektleitung von Oliver Kolberg, in Zusammenarbeit mit der hausinternen Architekturabteilung des Auftraggebers. Eingemessen wurde es von Merlijn van Veen, Senior Technical Support and Education Specialist bei Meyer Sound. Gesteuert wird mit einer Crestron-Mediensteuerung, in die einen Meyer-Sound-Galileo-Galaxy-816-Prozessor eingebunden ist.

 

(Fotos: Vector Informatik GmbH)

 

www.meyersound.de

 

Vejle Musikteater makes new Robe investment

Vejle Musikteater makes new Robe investment

During the Corona pandemic, Vejle Musikteater, a multipurpose venue in the town of Vejle, Denmark, purchased 16 new Robe Esprite LED Profiles which have been added to the existing 16 x  Esprites.

 

The 32 x Esprites join 16 x Spiiders and 16 x Tetra2 moving LED battens which are also new plus 10 x LEDWash 600s and eight Spikie fixtures which were already at the venue. Additionally, they also purchased five Robe PixelPatts which are used to help create atmospheric backgrounds for streaming applications and for adding scenic ‘prop’ dimensions to some of the live shows.

 

Vejle Musikteater has two halls, the Store Sal (Large Hall) hosts the main stage with a (normal) capacity of 1134 while the Jacob Gade Salon (JGS) is a smaller flexible space for up to 280 guests. The 16 new Esprites were bought to replace front lights on one of the two auditorium ‘advanced’ bridges in the main hall.

 

The bridge nearest the stage which had housed 18 x conventional profiles was removed completely, so the new front lights position on the second bridge is now 19 metres back from the downstage edge of the stage. Everything on this bridge can be controlled from the FOH position.

 

While 16 x Esprite front lights will stay in the main hall, the other moving lights can all be moved to the JGS if needed together with all the other house lighting fixtures or they can be used for summer and outdoor season shows as nothing is in a permanently fixed position. The latest upgrade saw the 16 new Spiiders replace 10 of the Musikteater’s original LEDWash 600s, while another 10 x LEDWash 600s remain on the JGS rig.

 

(Photos: Jeppe Søndergaard)

 

www.robe.cz

 

Vejle Musikteater makes new Robe investmentVejle Musikteater makes new Robe investment

Elation Proteus Maximus illuminates firefighter memorial

Elation Proteus Maximus illuminates firefighter memorial
Elation Proteus Maximus illuminates firefighter memorial

The memorial to firefighters at Firemen’s Memorial Park in Naperville, Illinois, was created by local artist Paul Kuhn in partnership with Dark Moon Designs and Intelligent Lighting Creations.

 

The memorial depicts a firefighter climbing a “Ladder of Light” and was unveiled on the 50th anniversary of a crash that killed three Naperville firefighters. It also memorializes another firefighter from the same department who died of a heart attack in the line of duty. At night, the sculpture appears as if the firefighter is climbing a ladder made of two beams of light coming from two inground Elation Proteus Maximus LED profile luminaires.

 

Paul Kuhn of Twelve Limbs Art Studio, a metal artist and the main sculptor on the memorial, partnered with Dark Moon Designs to facilitate and design the lighting of the project. Besides designing the lighting system, the art fabrication firm constructed the entire chassis that surrounds the system with assistance from Twelve Limbs Art Studio.

 

The project was focused on more than the lighting system however, but also on how it was encased and could function in a permanent environment. Dark Moon Designs brought in Intelligent Lighting Creations (ILC) to help with gear and power solutions so Dark Moon could focus on physical elements like the chassis, portholes, ventilation, etc.

 

Two lighting fixtures were required for the project along with a control system and power distribution while the fabrication side required a ventilation system, access hatch, chassis structure, porthole design and execution. The design team initially looked at Elation’s arc-source Proteus Hybrid but eliminated it in favor of an LED source option.

 

“The LED source needed to be IP rated (even though the chassis is watertight) for our own security, and the lights needed to be intense enough to be seen without atmospherics”, explains Dark Moon Designs’ Natalia Janusz who heads the company along with Paul Thomas. She adds that heat dissipation was also important and was one of their top focuses throughout the project.

 

The designer says that Scott Hosford from ILC suggested the Proteus Maximus for the project. Their 50K lumens of output was essential in creating the two beams of light that form the rails of the ladder yet the fixture’s framing shutters and 5.5° to 55° zoom were also key components. “We actually shuttered in the beam to carve out a rectangle similar to a firefighter ladder which is crazy to see in person as you walk around”, says Janusz. “It cleans up the beam super well and creates a ‘doorway’ on the clouds when the cloud ceiling is low enough.” 

 

The lights were set on custom-built rolling carts and keyed into a locked position so they cannot move but can be unlocked if need be. As for the focusing of the lights, Janusz explains: “We drafted scenarios on Fusion 360 software and confirmed that it could work, but we were focusing pretty much ‘live’. The chassis has a basic drafting we went off of, but everything else was fabricated as we pushed forward. The portholes married off the one solid number the entire team could work off of, and that was that the ‘Ladder’ was at a 62-degree angle. So everything was truly built around that.” Michael Kelly from ILC was the control system programmer on the project.

 

www.elationlighting.com

www.darkmoondesigns.org

 

Elation Proteus Maximus illuminates firefighter memorialElation Proteus Maximus illuminates firefighter memorial

XAL führt Umstellung auf LED-Leuchtmittel in Grazer Dom durch

XAL führt Umstellung auf LED-Leuchtmittel in Grazer Dom durch
XAL führt Umstellung auf LED-Leuchtmittel in Grazer Dom durch

Die Lichtanlange des Grazer Doms wurde im vergangenen Jahr einer Modernisierung unterzogen. Die zuvor vorhandene Lichtsituation stammte aus den 1960er Jahren und wurde im Laufe der Zeit mehrmals in einzelnen Bereichen ergänzt bzw. umgebaut.

 

Im Zuge der Generalsanierung des Doms wurde nun ein modernes Lichtkonzept geschaffen. Dazu wurden verschiedene Lichtsituationen programmiert. Zudem können zusätzliche Lichtsituationen nach Bedarf erzeugt werden.

 

Die größte Herausforderung für den nachträglichen Einbau einer Beleuchtung ist vor allem bei Sakralbauten der Denkmalschutz. Sehr oft befinden sich Fresken oder Architekturelemente in Bereichen, wo auch die Anbringung von Beleuchtungselementen ideal wäre, die aber nicht angetastet werden dürfen. Im Grazer Dom wurde eine Lösung in Abstimmung mit dem Bundesdenkmalamt und den Lichtdesignern von XAL gefunden.

 

Für die Integration der Beleuchtung in die historischen Gemäuer wurden zwei Arten von Leuchten maßangefertigt. Für das Mittelschiff des Doms wurden zylinderartige Pendelleuchten entwickelt. In den Seitenschiffen wurde ein abgehängtes, ringförmiges Schienensystem mit einem Durchmesser von fünf Metern kreiert. Für die vier Ringleuchten kamen die XAL-Cavo- Strahler Just 45 und Sasso 80 zum Einsatz.

 

Die insgesamt fünf Zylinderleuchten im Mittelschiff wurden mit Move-It-Just-55- und Sasso-100-Strahlern bestückt. Die direkten und indirekten Komponenten der Beleuchtungslösungen erzeugen die gewünschten Lichtstimmungen.

 

Eine der Anforderungen für den Grazer Dom war es, jeweils eigene Lichtstimmungen für die unterschiedlichen liturgischen Feiern erzeugen zu können. Daher wurde die gesamte elektrotechnische Installation des Doms auf ein Bus-System umgestellt. Zur Steuerung der programmierten Szenarien wurden insgesamt 600 Dali-Adressen angelegt.

 

(Fotos: Kurt Kuball)

 

www.xal.com

 

Corona: Innlights liefert LED-Panels für digitales Kunstprojekt in Rotterdam

Corona: Innlights liefert LED-Panels für digitales Kunstprojekt in Rotterdam

Da die Messehallen in Rotterdam seit März 2020 nicht mehr genutzt werden, konnte das Museum Boijmans Van Beuningen, welches schon vor der Corona-Pandemie sanierungsbedingt geschlossen war, dort ein ungewöhnliches Ausstellungsformat umsetzen: eine Drive-in-Ausstellung.

 

Mit dem eigenen oder geliehenen emissionsfreien Elektroauto fuhren die Besucher selbstständig durch die dreizehn Meter hohen Messehallen. Dabei saßen sie geschützt und unter Einhaltung der geltenden Sicherheitsabstände in den Fahrzeugen und erlebten die Installationen und digitalen Kunstwerke der Ausstellung durch die Autoscheiben hindurch.

 

Insgesamt wurden vier LED-Screens mit je vierzehn Metern Breite und acht Metern Höhe aufgebaut und mit digitaler Kunst bespielt. Dabei waren die LED-Panels zur optimalen Betrachtung aus dem Auto heraus schräg in den Raum gehängt und ermöglichten durch die Fensterscheiben eine vollformatige Betrachtung.

 

Die jeweils 3,4 Tonnen schweren LED-Displays hatte das Wuppertaler Unternehmen Innlights Displaysolutions geplant, statisch berechnet und für die Partnerfirma VidiSquare aus Belgien installiert. Zum Einsatz kam das LED-Panel InnScreen R3 HE mit 3,9-mm-Pixel-Pitch. Die LED-Charge umfasst 1.000 qm und ist somit eine der größten 3,9-mm-Batches für den Indoor-/Outdoor-Einsatz im europäischen Markt.

 

(Foto: Aad Hoogendoorn)

 

www.innlights.de

 

Corona: Audinate’s Dante helps USC reach students in the time of COVID-19

Corona: Audinate’s Dante helps USC reach students in the time of COVID-19

Joe Way, Director of Learning Environments at the University of Southern California (USC), located in Los Angeles, is working to redesign 248 learning spaces in his own vision. At the core of the installation is Audinate’s Dante - a network protocol that allows for digital media networking.

 

When Way first began to design the workflows for the learning spaces, he knew Dante infrastructure would run throughout the campus. Then, as construction commenced, the COVID-19 pandemic hit. Classes were shuttered, integration was placed temporarily on pause, and Way was asked to reconsider the build out. USC was no longer looking just at providing the most robust AV solutions for on-site coursework, labs and lectures, but needed to also be prepared for the likelihood of at least some blend of distance learning moving forward.

 

Way explained that the main challenge they are working to solve is to deploy hybrid solutions where a lecturer is physically in a room, and then captures the lecture audio/video in real time and transmits it out live to the web, while also recording and archiving the content for future use.

 

“What we’re finding and moving toward is offering a program where we have as many freshman classes in person as possible, and then the upper-division students on line”, says Way. “So, with that strategy, we’ll have about 20% actual in-person occupancy, with a hybrid solution covering remote attendees. We are moving to all-network-based AV. It will allow us to transmit any signal to any other location.”

 

The core of the system is the Crestron Flex UC Engine (the B140-Z or C160-Z). These allow users to take a Zoom Virtual Room and make it live - using all NVX352s to encode and decode Dante. The microphones are all Shure networked mics - either MXA 910s or 710s - and are all Dante enabled. They are used for lecture and student capture. A focus is placed on capturing the presenter, but the room placement is designed to work for everyone in the space.

 

Huddly IQ 4K cameras are used to follow the speakers, and they also auto-crop an area in 720p, preserving some bandwidth. The USC team physically extracted these cameras from a Crestron product. Also unique is the use of a NUC (Next Unit of Computing), where the Dante data comes out the decoder and then into a NUC where Shure’s IntelliMix Room Audio Processing Software is being used.

 

The rooms utilize projectors, which pass through the NVXs via HDMI then are routed over IP. The system is set to capture out of Zoom on the “far” end as well, both audio and video, to allow for collaboration between those in class and those distance learning. Many rooms have dual display setups, with the current working theory that content will be on one display while remote learners will be on the second display. All content will be live and recorded.

 

There is also a level of custom automation involved - an internal system (Ad Astra) allows for exporting of schedules to shared calendars. Essentially this allows for the system to know exactly what class and instructor is coming in and set the room up automatically. There is integration with the Blackboard platform as well - with recordings of classes being automatically uploaded and accessible by students.

 

Dante Avio units are in place in many locations, including at the encoders and for use with some handheld mics. There are some output uses as well, such as when the team needs to zone the room and cut the speakers near the microphone. Way is also utilizing a proprietary USC software platform to be able to maintain control of the system, while still offering faculty intuitive control and classroom scheduling options.

 

However, when it comes to managing the many Dante signals, Way is relying on Dante Domain Manager. He expects to manage up to 1,100 nodes of Dante when the integration is complete. Way says he also purchased more than 200 Dante Avio Adapters to ensure any legacy gear in the workflow would be quickly and easily linked to the network. He says the current project is “close to $2 million” in total cost. An analog build out, he notes, would be significantly larger.

 

www.audinate.com

 

Voice-Acoustic-Systeme auf malaysischer Privatinsel installiert

Lautsprecher und Verstärker des norddeutschen Herstellers Voice-Acoustic wurden für eine Installation auf einer privaten Insel an der Nordwestküste von Malaysia ausgewählt.

 

Das Klima im Ferienresort Naam Paradise 101 Island (Langkawi) wird durch den Monsun geprägt und ist daher ganzjährig heiß und feucht mit Tagestemperaturen von über 30°C und nachts noch über 20°C.

 

Die Fachplanungs- und Installationsfirma Cemara Sound & Light aus Puchong entschied sich für Beschallungssysteme von Voice-Acoustic. Die Lautsprecher wurden in einer Outdoor-Variante gefertigt, um der feuchten, salzhaltigen Luft und den hohen Temperaturen standzuhalten.

 

Drei Areas werden beschallt: das „Main Deck“, „The Mantry“ und die „OMG Bar“. Den größten Bereich bildet das „Main Deck“ mit Sitzflächen für bis zu 600 Personen. Dort finden das Abenddinner, Events und Filmvorführungen statt. Jeweils vier Modular-10, Score-5 und Alea-4 sowie zwei Paveosub-118, ein HDSP-6A-System-Verstärker mit DSP (6 Kanäle, 2x 2.400 W + 4x 800 W) und ein HDSP-3A-System-Verstärker mit DSP (3 Kanäle, 1x 2.400 W + 2x 800 W) kommen im „Main Deck“ zum Einsatz.

 

Im „Mantry“ wurden vier Score-5, zwei Paveosub-112 und ein HDSP-3A installiert, in der „OMG Bar“ vier Alea-4, zwei Aleasub-10 und ebenfalls ein HDSP-3A. Alle Komponenten mussten mit einem Wasserflugzeug angeliefert werden.

 

www.voice-acoustic.de

www.cemaragroup.com

 

Tyri stattet Belaz-Muldenkipper mit Intellilight aus

Tyri stattet Belaz-Muldenkipper mit Intellilight aus

Tyri, schwedischer Spezialist in der Arbeitsbeleuchtung für mobile Maschinen, hat einen Auftrag des Muldenkipper-Herstellers Belaz über die Lieferung des patentiertem Beleuchtungssystems Tyri Intellilight erhalten.

 

„Fast ein Jahr lang hat Belaz Tyri Intellilight auf Herz und Nieren geprüft, um den Ansprüchen im Bergbau gerecht zu werden“, sagt Sibylle Naumann-Edgren, Area Sales Manager bei Tyri in Schweden.

 

Belaz integriert Intellilight im Canbus-System und steuert es über das Interface der Maschine. Mittels Intellilight kann die Farbtemperatur von 2.900 K bis 6.500 K individuell eingestellt und die Lichtleistung zu 100 % gedimmt werden.

 

In der Umgebung, in der sich die Muldenkipper bewegen, erhöht Blendung das Risiko für Zusammenstöße. Automatisches Dimmen, was eines der Hauptkriterien von Belaz war, wurde mithilfe von Tyri-Lichtsensoren gelöst, die mit den Intellilight-Arbeitsscheinwerfern kommunizieren.

 

www.tyrilights.com

 

Queensland Theatre chooses Robe

Queensland Theatre chooses Robe
Queensland Theatre chooses Robe

Queensland Theatre of Brisbane, Australia, produces around eight or nine main stage productions a year between the 351-capacity Bille Brown Theatre in the south of the city and at the 4-venue Queensland Performing Arts Centre (QPAC). The theatre also has a youth and educational program which allows school-aged artists to stage shows with the company. They also receive shows at both the Bille Brown and QPAC, and tour productions across Australia throughout the year.

 

The Theatre has Robe LEDWash 300+s, eight of which were in residence when technical coordinator Lachlan Cross arrived in May 2017, which has since increased to 32 fixtures. The main increase in fixtures came when they finished renovating the Bille Brown Theatre in October 2018, after a A$ 5.5 million renovation which converted it from the former 228-seat Bille Brown Studio into the space it is today, complete with corner stage.

 

The new lights were installed to facilitate the first show after the reopening, and more recently additional LEDWash 300+s brought the count up to 32. This number gives enough stock for the option of being able to service more than one production simultaneously with LEDWash 300+s including their touring shows.

 

A number of different lighting designers work at the theatre including some regulars. They tend to be appointed by the director of each show, so LDs from all over Australia and internationally will visit and work there over the course of a year.

 

The Bille Brown Theatre has a flexible pipe-based rigging system and the LEDWash fixtures can be orientated in either direction above the corner stage as they have the single hook clamp. They are fitted with the top hat modules for soft diffusion. Most of the time they use them in Mode 2 which is one zone that allows for hi-res dimming and pan/tilt movement.

 

The LEDWash 300+s are the only moving lights that Queensland Theatre currently owns, although they do have 36 Lustr Series 2 LED zoom profiles as well as a range of generics including profiles, fresnels, multi-Pars and PAR 64s. When there is a request for profile moving lights, they will generally rent in according to the LDs preferences. The Robes have been supplied to the theatre via their local lighting partner, Entertainment Production Supplies.

 

(Photos: Louise Stickland)

 

www.robe.cz

 

Corona: Centro Cultural e de Congressos das Caldas da Rainha acquires GoldenSea UV ultraviolet sterilising solutions

Corona: Centro Cultural e de Congressos das Caldas da Rainha acquires GoldenSea UV ultraviolet sterilising solutions
Corona: Centro Cultural e de Congressos das Caldas da Rainha acquires GoldenSea UV ultraviolet sterilising solutions

The Cultural and Congress Centre (CCC), a performance and conference venue in Caldas da Rainha, is one of the first venues in Portugal to acquire specific technical equipment to sanitize its performance and public spaces, by installing new, fully-certified UV products from GoldenSea UV in an effort to ensure maximum safety for its spectators, artists and employees.

 

The CCC has invested in two types of GSUV sterilization and disinfection products, after consultation with Portuguese distributor NAN of Lisbon. The venue procured four units of UVL150, a mobile UV lighting fixture for the sterilization of large interior spaces. These are rigged on stands and transported to any desired location within the CCC’s auditoria and performances spaces. The resident team also chose a compact UV4C-H ultraviolet disinfection cabinet for the cleansing of microphones, headphones, cabling, and other materials and small objects in frequent daily use.

 

All GSUV products use Philips/Osram 253.7 nm UVC lamps, certified as effective against COVID-19, and have been designed with built-in security measures that guarantee compliance with the UNE 0068 specification and safe handling.

 

The Cultural and Congress Centre of Caldas da Rainha has been awarded the seal ‘Estabelecimento Clean & Safe’ (Clean & Safe Establishment) for venues for artistic performances, by Turismo de Portugal and the General Inspection of Cultural Activities. This award guarantees that the CCC “meets the appropriate health conditions at different levels, while offering the elements of comfort and safety to spectators.”

 

(Photos: Luis Vidigal)

 

www.goldenseauv.eu

 

Paragon 360 installs Chauvet fixtures at Whitesburg Baptist Church

Paragon 360 installs Chauvet fixtures at Whitesburg Baptist Church

Leaders at the 7,000-member Whitesburg Baptist Chruch in Huntsville, Alabama, had to modernize their worship space last year to create a more engaging environment, one that would support their three different Sunday services while also being more camera friendly for livestreams and broadcasts.

 

Paragon 360 followed a multi-step approach to achieve this transformation. The company’s team redesigned the stage area for functionality and aesthetics using its custom staging, scenic and architectural elements.

 

To improve the listening experience, acoustics throughout the room were enhanced and new audio gear was integrated into the church’s existing system. Video walls were added, and lighting was made more immersive, as well as more camera friendly, through the addition of 43 Chauvet Professional Ovation E-260WW LED ellipsoidal fixtures.

 

Outfitted with 14-, 19-, 26- and 36-degree lens tubes, the Ovation units are used for front lighting. The 260-watt warm white LED fixtures are positioned on the FOH-1 Truss, FOH-2 Truss, House Left Truss, House Right Truss, and STG-1 Truss.

 

In addition to these ellipsoidals, the church’s lighting rig features 24 Rogue R2X Washes. Positioned on STG-1 Truss and STG-2 Truss, 18 of the RGBW moving LED fixtures are relied up to provide backlighting for the entire stage, including the pulpit, orchestra section and choir area.

 

The remaining six R2X Wash units are on the downstage edge of the stage. “These fixtures are used in a variety of ways”, says Richard Heaton of Paragon 360. “They can be tightened and thrown over the audience as beams during contemporary moments, but most often they’re used here as ‘simple’ eye candy, not ‘winky blinky.’ They’re also used for light texturing on the orchestra, praise band, and praise singers.”

 

www.chauvetprofessional.com

 

Absen delivers LED display solutions for Kaisa Prosperity

Kaisa Prosperity, a real estate developer in China, utilized digital signage technology from Absen for Guangzhou Kaisa Baiyun City Plaza, its newly developed premises. Absen worked with Jiake Intelligent to customize a suite of LED solutions for the new property.

 

Guangzhou Kaisa Baiyun City Plaza is located at the heart of the Baiyun district of Guangzhou city in Guangdong province. Covering an area of around 420,000 sqm, the Plaza is a combination of residential buildings, business centres, commercial local Lingnan style streets, hotels and more.

 

Installed inside and out of the sales centre on the Guangzhou Baiyun Kaisa City Plaza, where Kaisa showcase and sell their properties, the LED display solutions from Absen include a large 3D OOH display, a bespoke immersive LED cave, a seamless LED video wall and four LED strips in the lobby inside the building.

 

Mounted on the exterior of the building, the custom trapezoid-shaped LED wall of 274.89 sqm has become an integral part of the whole building. The product deployed here is Absen’s GS series.

 

Entering the lobby of the sales centre, visitors will find themselves in a digitalized space featuring a large-format LED video wall and four innovative LED strips on the ceiling above an architectural model of the Plaza.

 

Measuring 7 m x 4 m, the video wall, created with Absen’s N1.8 Plus, is used to play images and adverts. The four LED strips, Absen’s N4 Plus solution, each measure 1.73 m x 15.8 m, and are mounted on the ceiling above architectural models. They are strategically placed for viewing purposes from all angles.

 

The LED cave behind the LED video wall is an indoor space where Kaisa plays creative and futuristic content, as well as real-estate advertisements, to visitors. The PL2.9 Lite from Absen met the requirements for this space.

 

(Photos: Absen)

 

www.absen-europe.com

 

New Anolis lighting scheme for Porte de Bourgogne

The city of Bordeaux has a new Anolis lighting scheme for its La Porte de Bourgogne landmark. The city council’s lighting designer Sylvie Bordes was talking to urban planning specialist Citeos, a subsidiary of multinational Vinci Energies that partners with local authorities and communities to develop their environments.

 

Anolis - via Robe France’s architectural lighting specialists Bruno Francois (who had been involved with the previous lighting installation on the arch - using another brand - ten years ago) and Eric Tabuteau - was already in the frame thanks to their local partner company Objectif Lumière, who convinced the city council and Citeos to undertake some tests.

 

To illuminate the lower parts of the arch, washes were needed that could fit into the existing dug-outs that had housed the previous luminaires. Anolis ArcSource Outdoor 48MC Integral fixtures were chosen for that matter.

 

Bruno Francois then suggested Anolis’s Eminere range to deal with the upper and top parts of the arch and to fill in some of the gaps. They also needed to reuse the existing wiring and chemically fixed bracketry, so four Eminere 1s and six Eminere 4 RGBCWs with 10 x 60° lenses were selected for the top sections, and another four Eminere 1s plus seven Eminere 4 RGBCWs with 15° lenses to highlight the central parts of the structure. The new lights are running via a Nicolaudie controller.

 

(Photos: Objectif Lumière)

 

www.anolis.com

www.robe.cz