Installationen News

Installationen News Schlagzeilen

Robe fixtures installed at Cankarjev Dom

17/05/2018

Kooperation zwischen Hella und Audi

17/05/2018

K-array-System beschallt „Piazza Maria“ in München

16/05/2018

Hundreds of Robe luminaires installed at Royal Tank Museum

16/05/2018

Innlights stattet erneut Kölner Giga-Center mit LED-Display aus

14/05/2018

Elation fixtures installed at The Yost

14/05/2018

Rekord-LED-Wand von Absen in Istanbul installiert

11/05/2018

Ron-StageMaster-Lastmess-System im Bonner Telekom Dome installiert

08/05/2018

BrightSign-Player steuern Digital Signage in Großbritanniens erstem interaktiven Kreuzfahrt-Shop

08/05/2018

Sound Space Vision shapes Storey’s Field Centre

03/05/2018

Australia’s Brolga Theatre updated with Elation Platinum Seven fixtures

27/04/2018

Anolis ArcSource 4MCs installed at Hildesheim’s Wärmespeicher

27/04/2018

Robe supports City of David lightshow

24/04/2018

Raumfahrtmuseum in New Mexico nutzt Laser-Projektionssystem von Digital Projection

24/04/2018

Gerriets liefert Diffusionsfolie für interaktives Lobby-Display

24/04/2018

Anolis fixtures installed at Cascades Gardens in Sun City

23/04/2018

Feiner Lichttechnik liefert LED-Leuchten für Fassadenbeleuchtung in Regensburg

23/04/2018

Elation’s Artiste DaVinci and Fuze Wash Z350 selected for Vail Mountain School theater

20/04/2018

Ballonfahrtmuseum installiert Paradigm-Lichtsteuerungssystem von ETC

20/04/2018

Maly-Theater modernisiert Tonregie mit Aurus Platinum von Stage Tec

19/04/2018

DAS Audio sound system installed at Las Vegas’ Kuwa Nightclub

19/04/2018

Silks-Club-Lobby mit GLP X4 Atom ausgestattet

17/04/2018

Showcore specifies Elation LED lighting for Minnesota’s Target Center arena

13/04/2018

Gerriets liefert Hauptvorhang für Berliner Staatsoper Unter den Linden

12/04/2018

DAS Audio loudspeakers deployed at AmericanAirlines Arena

12/04/2018

Robe fixtures installed at Cankarjev Dom

Robe fixtures installed at Cankarjev Dom

Cankarjev Dom, Slovenia’s biggest cultural and congress centre, has added Robe Spiiders, plus more BMFLs Blades and CycFX8s to its already extensive stock of Robe moving lights which also includes Pointes. They now have around 150 units.

 

The largest of five performance venues in the Cankarjev Dom complex is the 1650 capacity Concert Hall and in addition to these are the foyers and two galleries and conference rooms also used for events. It’s both a co-producing and a receiving house staging a wide variety of shows. Some venues and spaces are also hired out for corporate events and conferences. Each venue has its own lighting rig, however some kit is also moved between spaces as and when needed.

 

The latest investment in BMFL Blades was the second for these specific luminaires. It follows the initial batch purchased for the Gallus Hall. The Cankarjev Dom’s BMFLs and Pointes are packaged into neat 4-way dollies so they can be easily moved around to different parts of the complex. The eight new CycFX 8s were purchased to use them for cyc lights, front lights, set illumination and also for effects. The 10 x Spiiders are the first of this particular fixture in the building.

 

Photo: Cankarjev Dom Technical Director Karmen Klučar with Dean Karov from Robe’s Slovenian distributor MK Light Sound.

 

www.robe.cz

Kooperation zwischen Hella und Audi

Kooperation zwischen Hella und Audi

Der Automobilhersteller Audi und der Licht- und Elektronikexperte Hella bringen mehrere Neuheiten für die Fahrzeugfrontbeleuchtung auf den Markt, mit denen sich Straßen dynamischer und präziser ausleuchten lassen. Im neuen Audi A8 geht erstmals ein LED-Linsenmodul im Bereich des Abblendlichts in Serie. Daneben wurde die HD-Matrix-LED-Scheinwerfertechnologie weiterentwickelt und ein dynamisches Laserfernlicht realisiert.

 

Die Module im Abblendlicht des neuen Audi-A8-Scheinwerfers bestehen aus Glas und vereinen Primäroptik und Sekundäroptik in einem Körper. Hierdurch lässt sich ein Großteil der Streuverluste vermeiden. Um das Abblendlicht zu realisieren, werden insgesamt drei dieser Module genutzt - eines für die Reichweite, die zwei weiteren für die Vorfeldbeleuchtung. Letztere haben einen Wirkungsgrad von bis zu 70 Prozent. Der Wirkungsgrad beschreibt hierbei das Verhältnis zwischen dem zur Verfügung stehenden LED-Lichtstrom und dem in der Abblendlichtverteilung wirksamen Lichtstrom.

 

Um das Fernlicht zu realisieren, haben die Lichttechniker die Matrix-Scheinwerfertechnologie weiterentwickelt. Sie haben die Anzahl und die Leistung der individuell ansteuerbaren Leuchtdioden (LEDs) gesteigert und diese neu angeordnet. 32 LEDs sitzen nun in zwei Zeilen in einem gemeinsamen Modul. Die Ansteuerung der LEDs erfolgt auf Basis der Daten der Frontkamera. Sobald sie andere Fahrzeuge oder Verkehrsteilnehmer erkennt, schaltet das Steuergerät einzelne LEDs ab oder reduziert ihre Helligkeit, um eine Blendung anderer Verkehrsteilnehmer zu vermeiden.

 

In allen anderen Bereichen steht dabei gleichzeitig volles Fernlicht zur Verfügung. Das HD-Matrix-LED-Fernlicht wird hierbei noch von zwei weiteren LED-Modulen unterstützt, die zusätzlich sowohl die Streubreite als auch die Intensität des Fernlichts steigern.

 

Durch das HD Matrix LED-Fernlicht sowie durch die zusätzlichen LED-Module lassen sich Straßen, besonders in Kurven, aktiver und präziser ausleuchten. Beim Abblendlicht sorgt das Optikkonzept der Linsenmodule dafür, dass sich jeder LED ein Bereich des Straßenraums zuordnen lässt. In Kurvenfahrten verschiebt sich dann entsprechend der Lichtschwerpunkt. Beim Fahren mit Fernlicht verschieben die Leuchtdioden der HD-Matrix-LED-Scheinwerfer das Licht in Richtung des Kurvenverlaufs.

 

Das dynamische Laserfernlicht schaltet sich ab 70 km/h automatisch ein. Das Laser-Modul projiziert einen Lichtkegel, der als Spot mehrere hundert Meter weit leuchtet. Das Licht passt sich zudem dem Kurvenverlauf etwa auf Landstraßen an. Und wenn die Kamera andere Fahrzeuge in seiner Reichweite erkennt, blendet der Laser-Spot automatisch ab.

 

Mit dieser Technologie erhält der Fahrer die beste Sicht auf die Straße, ohne den Gegenverkehr zu blenden. Beim neuen Audi A8 ist in der Ausstattungsvariante mit Laserlicht erstmals eine Lichtanimation für Coming-Home/Leaving-Home-Funktionen integriert, die durch zusätzliche 36 weiße LEDs realisiert wird.

 

www.hella.de

K-array-System beschallt „Piazza Maria“ in München

K-array-System beschallt „Piazza Maria“ in München

Das Restaurant „Piazza Maria“ in der Weinstraße in unmittelbarer Nähe zum Marienplatz in München bietet Platz für rund 180 Gäste. Die ebenfalls in München ansässige Zausinger GmbH erhielt den Direktauftrag, das Beschallungssystem des „Piazza Maria“ im Zuge des übergeordneten Restaurant-Umbaus zu modernisieren.

 

Um den etwa 150 m² großen Gastraum einheitlich abzudecken, entschied sich Zausinger um Projektleiter Giuseppe Irmici für ein K-array-System aus 4x Python-KP52-3"-Linienstrahlern in Kombination mit einem Thunder-KMT-18P-18"-Subwoofer.

 

Angetrieben wird das komplette System von einem Kommander-KA84-DSP-Verstärker mit 4x 2.000 Watt. Als Signalzentrale fungiert darüber hinaus ein CX263-3-Zonen-Mischer von Cloud Electronics, auf den die „Piazza Maria“-Mitarbeiter über drei Cloud-RSL-6-Wandfernbedieneinheiten zur Steuerung von Pegel und Signalquellen zugreifen können.

 

Im Vergleich zur vorherigen Beschallung in Gestalt von 20-W-Deckeneinbau-Lautsprechern wurden die Python-KP52-Linienstrahler mittels der K-Wall-Wandmontage-Halterungen von K-array an strategisch wichtigen Punkten im Wand-/Deckenübergang installiert.

 

www.sea-vertrieb.de

 

 

K-array-System beschallt „Piazza Maria“ in MünchenK-array-System beschallt „Piazza Maria“ in München

Hundreds of Robe luminaires installed at Royal Tank Museum

Hundreds of Robe luminaires installed at Royal Tank Museum
Hundreds of Robe luminaires installed at Royal Tank Museum

Nearly 400 Robe ParFect S1s LED luminaires are in action lighting the newly opened Royal Tank Museum in Amman, Jordan, illuminating 110 x battle-worn tanks from a century of wars in the Middle East and other more distant conflicts.

 

The lighting was specified by Amman-based AV and IT integration solutions specialist AKTCO. The project was led by Nidal Khalifeh (CEO), George Boury (project manager), and Duaa’ Khraim (design engineer) from AKTCO who worked closely with Elie Battah, from Robe Middle East, to coordinate the supply of ParFects to this installation.

 

The futuristic museum building was designed by Zaid Daoud Architects; the 20,000-square-meter space is divided into twelve halls showcasing the exhibits. AKTCO proposed a lighting scheme utilising the 375 x ParFect S1s. The lights are installed on gantries and trusses in the roof, and AKTCO also undertook all the installation work involved.

 

The ParFects are controlled via a PC-based system which also handles the building control, and they can be remotely accessed via an iPad App for tweaking. Ayman Takriti is AKTCO’s sound engineer who, with the rest of the team, worked on site with three integration engineers - Mohammad Nofal, Mohammad Bader and Ammar Mansour. Looking after the IT side ongoing are Alaa Jarrir and Aya Jarrah.

 

www.robe.cz

 

 

Hundreds of Robe luminaires installed at Royal Tank MuseumHundreds of Robe luminaires installed at Royal Tank Museum

Innlights stattet erneut Kölner Giga-Center mit LED-Display aus

Innlights stattet erneut Kölner Giga-Center mit LED-Display aus
Innlights stattet erneut Kölner Giga-Center mit LED-Display aus

Das Giga-Center am Hohenzollernring in Köln bietet den Besuchern auf fünf Etagen unterschiedliche Entertainmentformen, von Billard und Dart bis hin zu elektronischen Spielen wie Online- und VR-Games. Innlights Displaysolutions installierte im April 2018 ein weiteres hochaufgelöstes LED-Display im Erdgeschoss des Centers, nachdem das Unternehmen bereits im Jahr 2014 eine LED-Installation an der Fassade des Giga-Centers durchgeführt hatte.

 

„Vor vier Jahren nahmen wir das über vier Etagen hohe LED-Display InnScreen X9 in Betrieb. Die Aufgabenstellung für das kürzlich installierte Indoor-LED-Display lösten wir mit InnScreen J2 und unserer Steuerungs-App RCA”, erklärt Innlights-Geschäftsführer Thomas Klem. Optional und als zukünftige Anwendung ist die Einbindung der LED-Wand in das reguläre kostenpflichtige Spieleangebot des Giga-Centers geplant. Dazu soll die RCA-Steuerung um ein kundenspezifisches Programmmodul erweitert werden.

 

www.innlights.de

Elation fixtures installed at The Yost

Elation fixtures installed at The Yost
Elation fixtures installed at The Yost

The Yost in Santa Ana, California, is enjoying new life as a modern live event space thanks to entertainment production company N-Effect Productions and an entertainment technology package that includes Elation Professional lighting.

 

First opened in 1913 and listed on the National Register of Historic Places, the space initially housed vaudeville acts, silent films, and talkies but has also seen service as a live theatre, house of worship, live performance venue and nightclub.

 

N-Effect Productions and owner Kris Plourde started renovation of The Yost in June 2017 and he says almost $1,000,000 was put into the venue. The new incarnation includes a customizable Elation lighting system, QSC line array and a large 3 mm LED wall.

 

Previously run as a nightclub, there were already some Elation fixtures in the lighting rig when Plourde took over, including older Elation Design Wash LED Pro moving heads and Opti Tri Par lights. Plourde stripped the entire system down and reinstalled everything from scratch. He then updated the system with Platinum HFX multi-purpose moving heads for spot, wash and texture duties and Event Bars for precision pin-spotting and aerial effects.

 

Antari F1 Fazers are used in The Yost for atmospheric haze and provide the mid-air canopy for lighting effects. The entire lighting system is run by a High End Systems Road Hog 4 lighting console. The lighting and video install was completed in September 2017.

 

www.elationlighting.com

 

 

Elation fixtures installed at The YostElation fixtures installed at The Yost

Rekord-LED-Wand von Absen in Istanbul installiert

Rekord-LED-Wand von Absen in Istanbul installiert
Rekord-LED-Wand von Absen in Istanbul installiert

Das Einkaufszentrum Akmerkez in Istanbul hat seinen Digital-Signage-Partner Sistem9 und den Systemintegrator Astel LED mit der Installation einer großformatigen Display-Lösung beauftragt. Sistem9 und Astel entschieden sich für Absens XD6.

 

Die Installation ist die größte in der Türkei mit einem Pixelabstand von 6 mm. Die LED-Wand ist 6,40 m breit und 13,44 m hoch und hat somit 86,02 m² Bildschirmfläche. Der Screen befindet sich im Zentrum des Einkaufszentrums bei den Wasserspielen. Dieser Platz wurde als der beste Standort mit einem 270-Grad-Winkel identifiziert, um die maximale Anzahl an Kunden zu erreichen.

 

„Wir konnten neben einem speziellen Trägersystem, das von unseren Ingenieuren entwickelt wurde, auch die Installation an der geneigten Fassade verwirklichen. Ventilatoren wurden installiert, um die Auswirkungen des Lüftungssystems und der Luftfeuchtigkeit zu reduzieren“, so Serkan Arabaci, Vice President von Astel LED, der für die Koordination der Teams in diesem Projekt verantwortlich zeichnete.

 

www.absen-europe.com

Ron-StageMaster-Lastmess-System im Bonner Telekom Dome installiert

Der Telekom Dome ist eine Sport- und Event-Location im Bonner Stadtteil Duisdorf. Die Halle wird von der BonBas GmbH betrieben, dem wirtschaftlichen Träger des Basketball-Erstligisten Telekom Baskets, die ihre Heimspiele im Telekom Dome austragen. Die Halle wird seit 2015 gemeinsam von der Deutschewerbewelt GmbH und der EBS Lights GmbH betreut.

 

Die Deutschewerbewelt ist unter anderem verantwortlich für sämtliche Installationen im Dach, die ein Veranstalter einbringen möchte. Um in die Hallendecke eingebrachte Lasten zuverlässig und komfortabel zu überwachen, entschied sich die Deutschewerbewelt für die Anschaffung von Lastmesszellen mit je einer Tonne Belastbarkeit von Eilon Ron StageMaster.

 

Zunächst stehen sechs Lastmesszellen im Telekom Dome zur Verfügung, die permanent im Einsatz sind. Weitere werden nach Bedarf zugemietet. „Durch die zwei im 90°-Winkel zueinander gedrehten Aufhängeösen kann kein Schrägzug auf das Bauteil wirken. Somit sind Messfehler vollständig ausgeschlossen“, erklärt Deutschewerbewelt-Geschäftsführer Thomas Füllengraben.

 

Im Telekom Dome gibt es zahlreiche Hängepunkte mit einer maximalen Belastung von 110 bzw. 160 Kilogramm. „Bei großen Riggs und temporären Installationen müssen daher immer sehr viele Hängepunkte mit in die Planung einbezogen werden“, führt Füllengraben weiter aus. „Durch das erworbene Lastmess-System sind die vor Ort zuständigen Rigger nun in der Lage, die Anhängelasten gleichmäßig auf die vielen Hängepunkte zu verteilen und ihre Arbeit direkt vor Ort zuverlässig zu kontrollieren.“

 

www.castinfo.de

BrightSign-Player steuern Digital Signage in Großbritanniens erstem interaktiven Kreuzfahrt-Shop

BrightSign-Player steuern Digital Signage in Großbritanniens erstem interaktiven Kreuzfahrt-Shop

Zur Content-Übermittlung für die interaktive erste Niederlassung der Kreuzfahrt-Agentur Cruise 1st in Salford, Manchester, entschied sich der britische AV-Integrator Handy AV für Digital-Signage-Mediaplayer von BrightSign.

 

An zwölf 22“-Touchscreenterminals von Iiyama können Interessenten aktuelle Angebote begutachten, sie konfigurieren und buchen. BrightSign-XT243-Mediaplayer steuern sowohl die Bildschirme im Schaufenster zur Begrüßung von Kunden und Passanten als auch eine 2x2-46“-Videowall mit 4K-Videocontent und 4K-Bildern im Geschäft.

 

Zur Aufhängung der 2x2-46”-Videowall von Iiyama kommen System X-Halterungen von B-Tech zum Einsatz. Die BrightSign-Player übermitteln den Content über einen Datapath Fx4-Display-Wall-Controller. Die Iiyama-Screens für die Schaufenster-Signage nutzen B-Techs Boden-zu-Decke-Befestigung.

 

www.brightsign.biz

 

 

BrightSign-Player steuern Digital Signage in Großbritanniens erstem interaktiven Kreuzfahrt-ShopBrightSign-Player steuern Digital Signage in Großbritanniens erstem interaktiven Kreuzfahrt-Shop

Sound Space Vision shapes Storey’s Field Centre

Sound Space Vision shapes Storey’s Field Centre
Sound Space Vision shapes Storey’s Field Centre

Sound Space Vision’s (SSV) team of acousticians and theatre planners worked as consultants with architects Muma to provide a community space for Storey’s Field Centre at Eddington, on the University of Cambridge’s North West Cambridge Development.

 

Storey’s Field Centre is the welcoming hub of the community of Eddington, a new neighbourhood under construction as part of the North West Cambridge Development. The Centre is a civic building in the heart of the new development and encompasses meeting rooms and a large multi-purpose hall for exercise classes, lectures, music of all genres, local festivities and events alongside a nursery.

 

SSV joined the project to support the range of uses both in the acoustical design and the noise isolation and the activity-led design and specification of the technical fit-out of the building. Muma designed the main hall, and SSV created several bespoke technical solutions to optimise the hall and contribute to its overall aesthetic. The hall is the Centre’s primary public space, holding up to 275 standing and 180 seated.

 

It is a three-storey space with fixtures that are discreet, adaptable and hidden within the architecture. A combination of LED and tungsten lighting was chosen to provide lighting angles for any stage configuration, and is integrated on motorised bars which also include house lights and moving lights for special events. The main hall has daylight on all four sides with views to a garden and high-level windows on the remaining three sides. This gives an ever-changing atmosphere to the space.

 

The hall benefits from several bespoke features including individually-sized acoustic banners created for SSV by a specialist manufacturer, and a one-of-a-kind solution for opening and closing them allows the bottom third banners to move up, and the upper third to move down. Irregularly-spaced timber ‘fins’ extend to and across the ceiling serve to diffuse the daylight and sound in the room as well as hide the lighting positions and banners.

 

There are two production consoles - one located on the floor level, concealed in a cupboard, the other built into a specially-designed desk in the balcony which runs across the hall’s main entrance. The large projector is hidden on a small lift that vanishes into the ceiling when not in use.

 

For amplification, SSV chose to use three beam-steering column array loudspeakers. Using passive air ventilation, the entire hall sits between two labyrinths made of sound-absorbing baffles which act as natural ventilators with air flowing in from a ‘sunhole’ in the adjacent walled garden through the basement plenum and flowing out through the attic. Given the natural ventilation, fans are not required.

 

The two smaller multipurpose spaces in the Centre - one 20-seat, and one 50-seat space - used primarily for meetings, gatherings and classes both have full-screen projectors and screens, stereo sound systems, acoustic curtains, control racks and facilities panels, and are fitted with the links for inter-room connectivity.

 

Across the entire Centre sound isolation is achieved with multi-layer windows, doors and vestibules that prevent outside noise from entering activities in the rooms, while ensuring neighbouring residents are not disturbed from the noise levels within the building.

 

www.soundspacevision.com

 

 

Sound Space Vision shapes Storey’s Field CentreSound Space Vision shapes Storey’s Field Centre

Australia’s Brolga Theatre updated with Elation Platinum Seven fixtures

Australia’s Brolga Theatre updated with Elation Platinum Seven fixtures

The Brolga Theatre in Queensland’s Maryborough in Australia is a 900 seat proscenium arch venue. Though it’s just seventeen years old, changes in technology mean replacement lamps are no longer available for their wash lights.

 

“We knew we have to move to LED and intelligent fixtures,” says Robert Haigh, Operations Technician at the Brolga. “We could afford to replace our wash, but not our profiles, so it was an easy decision to go to a moving fixture that could provide a wash, and in the case of Elation’s Platinum Seven, work as a profile in many senses.”

 

Twelve of Elation’s Platinum Seven RGBWAC-UV LED wash lights have now replaced 48 Fresnels in the Brolga’s rig, leading to changes in the crew’s workflow. “Since we’ve installed the Platinum Sevens, we haven’t had to focus a profile,” Haigh reports. “We can focus the Platinum Sevens down to an 800 mm circle on the floor from our wash position, so we can use them as a drum or lead singer profile.”

 

The Brolga Theatre was introduced to the Elation Platinum Seven by Graeme Hicks of Entertainment Production Supplies, whose regular visits to The Brolga to demonstrate new equipment were often accompanied by staff from Australian Elation distributor Lexair.

 

Photo: Robert Haigh, Operations Technician, Brolga Theatre.

 

www.elationlighting.com

Anolis ArcSource 4MCs installed at Hildesheim’s Wärmespeicher

Anolis ArcSource 4MCs installed at Hildesheim’s Wärmespeicher
Anolis ArcSource 4MCs installed at Hildesheim’s Wärmespeicher

Eighty Anolis ArcSource 4MC LED fixtures were specified to illuminate the indicator for a new heat storage tank (Wärmespeicher) installed in the Drispenstedt residential district of Hildesheim in Lower Saxony, Germany.

 

The 17.5 metre high and 4 metre wide structure was designed by Pape + Pape Architekten from Kassel. It contains an internal cylindrical water feature which is illuminated by the ArcSources which are programmed to indicate how much of the energy generated from the nearby natural gas-fired combined heat and power plant (CHP) is currently stored and available for use.

 

The lighting installation was commissioned by energy company Energieversorgung Hildesheim (EVI) and the lighting design was imagined and delivered by locally based architectural lighting specialist SSP Design, with Matthias Schiminski and Henrik Nolte as the project’s lead engineer and designer. When there is a lot of energy stored up and available for use to heat the nearby homes, the 20,000 litre water feature glows red. When there is less available, the colour gradually morphs through to blue.

 

EVI and the city’s planning and development department Gemeinnützige Baugesellschaft Hildesheim (GBG) initiated the plan which also involved the renovation of heating systems in 1600 homes over two and a half years, at a cost of around 3 million Euros. Drispenstedt local council was also a partner in the project, and one of their stipulations was that during the hours of darkness, the illumination should not be any brighter than the surrounding street and ambient lighting levels, and therefore not intrusive or distracting to residents.

 

The ArcSources are positioned back-to-back and vertically orientated on a series of special brackets that run up the height of the tower providing colour transitions. The Anolis ArcPower drivers are connected to a port on the power generator control system, so they can receive the correct capacity and thermal data as related to the storage status, which is converted to DMX and then change the colour of the fixtures. The shifting energy storage levels are an effect that people can watch in real time.

 

(Photos: SSP Design)

 

www.anolis.eu

 

 

Anolis ArcSource 4MCs installed at Hildesheim’s WärmespeicherAnolis ArcSource 4MCs installed at Hildesheim’s Wärmespeicher

Robe supports City of David lightshow

Robe supports City of David lightshow
Robe supports City of David lightshow

Robe Pointe and DL4S Profile moving lights have been installed as part of the City of David lightshow “Hallelujah” in Jerusalem, a multimedia experience relating the history of the city which is projected onto the walls of the ancient citadel of King David, surrounded by the associated archaeological site.

 

Lighting was designed by Micha Margalit and delivered by Danor Theatre and Studio Systems who won a tender issued by the Israel Government Tourist Corporation (IGTC). Furthermore, Danor was also asked by AVS Creative - who co-ordinated all the project’s multimedia aspects and the integration between light, sound and projection - to work on the actual physical lighting installation.

 

The team at Danor worked closely with the lighting designer and proposed a Robe solution for the entertainment elements that support the 45 minute projected show. Danor also supplied hundreds of LED lights dotted around the two sites highlighting the architecture and excavations.

 

The multimedia show is divided into two sections and takes place across two sites - the Givati Parking Lot and Area G, which are a short walk apart. The 16 x Pointes and 6 x DL4S Profiles in Area G are installed in weather domes, all in extremely inaccessible positions. The projections in this area are beamed onto a large uneven sloping surface, bringing a 3D appearance to the show images which are reinforced with lighting.

 

One row of eight Pointes overlooks the top of the bumpy and angled projection ‘wall’, and they are used primarily for aerial and mid-air effects and for highlighting the crowd seated below. The second row of eight Pointes is right at the bottom of the steep hill which is 25 metres high and expands horizontally around 55 metres. They are concealed from immediate view as the audience seating is slightly higher up.

 

The six DL4S Profiles are ensconced in two purpose-built steel ‘technology towers’ located behind and to the sides of the audience, which also house the four 11K projectors feeding this section of the show. In addition to the jagged stonework, the DL4S Profiles illuminate the trees and foliage around the slope, changing the colour and texture throughout the show and dramatically outlining the projections.

 

The Compulite Vector lighting controller is linked to the overall show control system which is timecode triggered from the soundscape. The show is running five days a week with up to three shows an evening.

 

Danor provided lighting programmer Ronen Ben Harush to work with Micha Margalit on fine-tuning the lighting once the final video content was edited and completed working with the AVS creative team (CEO Malki Shem Tov) on each scene.

 

Danor project manager Ronen Binschtock worked onsite with Guy Grosman, PM for AVS, dealing with the crew, scheduling and the practicalities of making the installation happen in a timely and efficient manner, while Danor’s Erez Hader co-ordinated the administration, logistics and communications involved in this project.

 

 (Photos: Louise Stickland)

 

www.robe.cz

 

 

Robe supports City of David lightshowRobe supports City of David lightshow

Raumfahrtmuseum in New Mexico nutzt Laser-Projektionssystem von Digital Projection

Raumfahrtmuseum in New Mexico nutzt Laser-Projektionssystem von Digital Projection

Das New Horizons Dome Theater and Planetarium, einer der meistbesuchten Bereiche des Museums der Raumfahrtgeschichte im US-Bundesstaat New Mexico (New Mexico Museum of Space History), ist das erste Kuppel-Auditorium weltweit, das mit dem SciDome-4K-Laser-Ganzkuppel-Projektionssystem für Planetarien von Spitz ausgerüstet wurde. Das Auditorium bietet Filme auf Riesenleinwand, digitale Ganzkuppel-Planetariumvorführungen und Live-Gespräche mit prominenten Persönlichkeiten.

 

Das duale IMAX-Projektionssystem, mit dem das Auditorium des Planetariums zuvor ausgerüstet war, wurde durch ein neues System ersetzt, um eine breitere Vielfalt an Inhalten wie Sternenschauen und Planetarium-Filmen sowie Großleinwandfilmen auf die 360-Grad-Leinwand mit einer Fläche von 12 m projeziert zu können.

 

Die Modernisierung erfolgte unter der Leitung von Spitz Incorporated. Das Museum bestellte das SciDome-4K-Laser-Ganzkuppel-Projektionssystem für Planetarien, das zwei der 4K-Laserprojektoren des Typs Insight von Digital Projection umfasst.

 

Das 4K-Laserprojektorenpaar mit einer Auflösung von 4.096 x 4.096 Pixel, die eine Gesamtlichtleistung von 24.000 Lumen mittels Laserbeleuchtung liefern, hat zwei frühere separate Projektoren im Auditorium des Museums ersetzt. Die kombinierten 4K-Insight-Laserprojektoren sind mit eigens konstruierten Kuppellinsen ausgerüstet und decken die gesamte Kuppel (360 Grad) des New Horizons Dome Theater ab.

 

www.digitalprojection.com

 

 

Raumfahrtmuseum in New Mexico nutzt Laser-Projektionssystem von Digital ProjectionRaumfahrtmuseum in New Mexico nutzt Laser-Projektionssystem von Digital Projection

Gerriets liefert Diffusionsfolie für interaktives Lobby-Display

Gerriets liefert Diffusionsfolie für interaktives Lobby-Display

Der Gebäudekomplex Terrell Place in Washington D.C. beherbergt Einzelhandelsgeschäfte und Büroflächen. ESI Design wurde damit beauftragt, eine harmonische und moderne Atmosphäre im Komplex zu schaffen. So konzipierte das Designerteam interaktive Bildwände für den Foyer- und Korridorbereich. Die Besucher des Terrell Place werden im Rahmen unterschiedlicher medialer Szenarien wie einem feuerwerksartigen Farbenspiel oder inmitten der vier Jahreszeiten empfangen.

 

Dafür wurden insgesamt 158 m² LED-Displays an den Wänden angebracht, die auf Bewegung reagieren und somit durch vorbeigehende Menschen anhand eines Infrarot-Kamerasystems aktiviert werden. Vor den LED-Wänden wurden elf Gerriets-Diffusionsfolien Frost installiert, die als Diffusorwände dienen.

 

Frost bildet die hellen Aspekte der projizierten Medien ab, während die wiedergegebenen dunkleren Aspekte im Hintergrund bleiben und damit einen dreidimensionalen Effekt erzeugen. Für die größte Wandfläche konfektionierte Gerriets eine 24 m breite und 4 m hohe Folie. Angebracht wurde die Diffusionsfolie ca. 5 cm vor den LED-Displays, die über einen Pixel Pitch von 5,7 mm verfügen.

 

(Fotos: Caleb Tkach)

 

www.gerriets.com

 

 

Gerriets liefert Diffusionsfolie für interaktives Lobby-DisplayGerriets liefert Diffusionsfolie für interaktives Lobby-Display

Anolis fixtures installed at Cascades Gardens in Sun City

Anolis fixtures installed at Cascades Gardens in Sun City
Anolis fixtures installed at Cascades Gardens in Sun City

A new Anolis LED lighting installation is helping to highlight the foliage in Cascades Gardens, part of the Cascades Hotel property in Sun City, South Africa. Johannesburg-based creative agency Cinevation was commissioned by Sun International to reimagine some of the resort’s public areas, including the gardens.

 

Cinevation proposed a phased creative lighting scheme starting with the 150 metre long pathway from the hotel to their ground floor restaurant ‘Bocado’. In turn, Cinevation asked lighting experts DWR to assist with the specification of fixtures and undertake the installation.

 

The project was managed and designed for DWR by Johnny Scholtz who proposed using, among other sources, Anolis ArcPad 48s and ArcSource Outdoor 4MCs with ArcSource 24MC Submersibles to illuminate the water feature and 75 ArcPix to outline one of the bridges.

 

The ArcPad 48s are used to create a series of washes along the pathway, accentuating the shape of the landscaping, the density and diversity of the foliage and the multi-dimensionality of the garden design. The ArcSource 4MCs highlight selected elements like sculptures or ornamental bushes and trees.

 

The water features - there are two, one each side at the start of the pathway - which were previously in total darkness are now energised with colour and movement with the help of 12 x ArcSource 24MC Submersibles. These skim the surface of the water with light, and units are also fixed in place directly below the fountains and focussed upwards, changing the look and feel of the dancing water jets. The ArcPix are at ground level on the bridge, cross lighting and texturing the cobbled floor. They are programmed to chase across that bridge and shoot up into the palm trees at the end.

 

The lighting installation is controlled via a Visual Productions system, comprising a number of DIN Rail multi-protocol boxes dotted around which power all the fixtures along the pathway installation, creating a DMX network. Security beams are used to trigger the boxes so as people walk along the pathway, different lighting sequences are played out.

 

Johnny Scholtz’s crew also included Kevin Stannett, Nick Britz, system designer and programmer Bruce Riley and programmer Jannie de Jager. Their site installation crew chief was Andi Rodgers, and all worked closely with Cinevation’s team led by Louise Haltman and Marissa Torrani.

 

(Photos: Johnny Scholtz)

 

www.anolis.eu

 

 

Anolis fixtures installed at Cascades Gardens in Sun CityAnolis fixtures installed at Cascades Gardens in Sun City

Feiner Lichttechnik liefert LED-Leuchten für Fassadenbeleuchtung in Regensburg

Feiner Lichttechnik liefert LED-Leuchten für Fassadenbeleuchtung in Regensburg
Feiner Lichttechnik liefert LED-Leuchten für Fassadenbeleuchtung in Regensburg

Anlässlich des fünfzigjährigen Jubiläums des Donau-Einkaufszentrums in Regensburg wurden an einigen Teilen der Fassade und im Außenbereich neue Beleuchtungsakzente gesetzt. Dafür wurden von Feiner Lichttechnik LED-Leuchten von Archwork und Prolights eingeplant und geliefert.

 

Die Außenfassade der zentralen Spindel-Auffahrt zu den Parkflächen wird mittels vier Archwork-Arcpod36-RGBW-LED-Flutern in der blauen CI-Farbe des Einkaufszentrums abends an einer der meistbefahrenen Kreuzungen der Stadt neu in Szene gesetzt. Für Veranstaltungen und Aktionen kann die Farbe über die freie RGBW-Farbmischung der Leuchten geändert werden.

 

Die Jubiläumsaktionen wurden zusätzlich durch zwei großflächige Projektionen des vierfarbigen Jubiläumslogos an die Außenfassade unterstützt. Dafür kamen zwei Prolights-Mosaico-Outdoor-Gobo-Projektoren zum Einsatz. Mittels des Zoombereiches von 10° bis 45° konnten die Projektionen an die Fassadenfläche angepasst werden.

 

Für das Weihnachtsgeschäft wurden die Mosaicos zudem für die Projektion von animierten Weihnachtslogos benutzt und stehen weiterhin für Aktionen zur Verfügung. Mittels des internen Szenenspeichers der Leuchten für Gobo, Zoom, Farbe und Fokus können die Projektoren flexibel durch das technische Hauspersonal eingesetzt werden.

 

www.feiner-lichttechnik.de

 

 

Feiner Lichttechnik liefert LED-Leuchten für Fassadenbeleuchtung in RegensburgFeiner Lichttechnik liefert LED-Leuchten für Fassadenbeleuchtung in Regensburg

Elation’s Artiste DaVinci and Fuze Wash Z350 selected for Vail Mountain School theater

Elation’s Artiste DaVinci and Fuze Wash Z350 selected for Vail Mountain School theater
Elation’s Artiste DaVinci and Fuze Wash Z350 selected for Vail Mountain School theater

Vail Mountain School (VMS), an independent K-12 school, puts on its own productions in a 384-seat theater. In 2017 the school replaced its standard conventional lighting rig of discharge-based fixtures with an automated Elation Professional LED-based rig of intelligent spot, wash and batten luminaires. Media production company THD Productions, Inc. of Leadville, Colorado, was called on to complete the install while freelance lighting designer Matt Phillips specified the fixtures.

 

The new lighting at VMS is made up of Elation’s Artiste DaVinci LED moving spot, which teams up with Fuze Wash Z350 PAR moving heads and Colour Chorus 48 LED batten fixtures. Six Artiste DaVinci fixtures play a primary role in designs for a wide variety of school productions. “Of primary importance are the gobo wheels and prism effects in addition to the zoom and color mixing capability,” Todd Howe, President at THD Productions, comments.

 

Also in the rig are four Colour Chorus 48s, LED batten wash lights used primarily as cyc/backdrop fixtures and upstage washes/blinders. The four-foot RGBA fixtures are used primarily when the school’s Panasonic DLP projector isn’t providing backdrop video.

 

(Photos: Vail Mountain School)

 

www.elationlighting.com

 

 

Elation’s Artiste DaVinci and Fuze Wash Z350 selected for Vail Mountain School theaterElation’s Artiste DaVinci and Fuze Wash Z350 selected for Vail Mountain School theater

Ballonfahrtmuseum installiert Paradigm-Lichtsteuerungssystem von ETC

Ballonfahrtmuseum installiert Paradigm-Lichtsteuerungssystem von ETC
Ballonfahrtmuseum installiert Paradigm-Lichtsteuerungssystem von ETC

Das Anderson Abruzzo Albuquerque International Balloon Museum in Albuquerque, das sich dem Ballonflug widmet, bietet Exponate und multimediale Einrichtungen. Im Mittelpunkt der Lichttechnik steht das Paradigm-Lichtsteuerungssystem von ETC.

 

Das Anderson Abruzzo Albuquerque International Balloon Museum in Albuquerque/New Mexico erzählt mithilfe zahlreicher Exponate, Grafiken und multimedialer Einrichtungen - darunter ein 2016 fertiggestelltes 4-D-Kino - die Geschichte der Ballonfahrt.

 

Um den ikonischen Charakter des runden Kuppeldachs mehr zu unterstreichen, beleuchten neuerdings LED-Systeme das Dach in wechselnden Farben. Im Mittelpunkt steht dabei ein ETC-Paradigm-System. Die Lichtkontrollanlage bietet den Museumsmitarbeitern die Möglichkeit, die Beleuchtungsfarben an bestimmte Themen und Anlässe individuell anzupassen.

 

Das Paradigm-System kommt sowohl im Außenbereich als auch innerhalb der Museumsmauern zum Einsatz. Mittels Paradigm-Steuerung und 7-Zoll-Touchscreen-Station sind die Veranstaltungsräume des Museums jetzt definierbar. Somit können die Museumsmitarbeiter die vorprogrammierten Looks in den Räumen jederzeit verändern und anpassen.

 

www.etcconnect.com

Maly-Theater modernisiert Tonregie mit Aurus Platinum von Stage Tec

Maly-Theater modernisiert Tonregie mit Aurus Platinum von Stage Tec

In der Tonregie des Moskauer Maly-Theaters ist ein Aurus-Platinum-Mischpultsystem mit 48 Fadern installiert worden. Die statische Snapshot-Automation bildet die Grundlage für die im Theater benötigte Szenenautomation. Hier können alle Parameter der Audioverarbeitung sowie die gesamte Konfiguration des Nexus-Star-Routers gespeichert werden.

 

Als Kern des Soundsystems im Maly-Theater fungiert das Audioroutingsystem Nexus mit einem Star-Router und drei Basisgeräten. Das Nexus-Audionetzwerk wurde mit analogen, digitalen und IP-Schnittstellen ausgestattet. So können nicht nur die im Theater betriebenen Anlagen miteinander verbunden werden, sondern bei Gastspielen auch die externe Technik von Theatergruppen angeschlossen werden.

 

www.stagetec.com

 

 

Maly-Theater modernisiert Tonregie mit Aurus Platinum von Stage TecMaly-Theater modernisiert Tonregie mit Aurus Platinum von Stage Tec

DAS Audio sound system installed at Las Vegas’ Kuwa Nightclub

DAS Audio sound system installed at Las Vegas’ Kuwa Nightclub
DAS Audio sound system installed at Las Vegas’ Kuwa Nightclub

The Kuwa Nightclub, located inside the Fiesta Rancho Hotel and Casino in Las Vegas, features a sound reinforcement system that draws from the Event, Vantec, and Action Series catalogs of Valencia, Spain-based DAS Audio. International House of Music (IHOMI), a music and audio equipment supplier headquartered in Los Angeles which also operates an AV integration division, was contracted to design and deploy the new sound system at the Kuwa Nightclub, along with the lighting and video provisions.

 

“The house mains consist of sixteen Event 210A 3-way active line arrays, with eight enclosures each for the left and right hangs,” Oscar Naranjo Jr., the company's sales manager and primary audio technician, explains. “Positioned behind each of these loudspeaker clusters and slightly to the side, we placed the DAS Vantec 15A powered 2-way point source enclosures. These cover the outer edges of the balcony. Low frequency support is provided by six Event 218A powered sub bass enclosures, with three cabinets each for the left and right sides, which are positioned underneath the stage.”

 

“For front fill,” he continues, “the system includes two Action 8A powered point source loudspeakers. For the performers, there are eight Action M12A powered stage monitors plus an Action 18A powered subwoofer for drumfill while the sidefill setup consists of two Vantec 215A powered 3-way enclosures over two Action 118A powered horn-bass enclosures - one of each per side. Completing the entire system, the DJ’s booth is outfitted with a DAS Action 8A 2-way point source enclosure. Loudspeaker management is handled via DAS Audio’s DSP-4080 4-In/8-Out stereo/mono processor.”

 

www.dasaudio.com

Silks-Club-Lobby mit GLP X4 Atom ausgestattet

Silks-Club-Lobby mit GLP X4 Atom ausgestattet
Silks-Club-Lobby mit GLP X4 Atom ausgestattet

Mit einer Party eröffnete kürzlich im Kaohsiung City District/Taiwan das 5-Sterne-Resort Silks Club, in dem für Gäste unter anderem mehrere Restaurants und Bars zur Verfügung stehen. Die Lobby des Komplexes bietet Platz für Shows und andere Veranstaltungen.

 

Am Eröffnungsabend stand die Lobby mit unterschiedlichen Showacts im Mittelpunkt, zu späterer Stunde verlagerte sich die Show auf das Pooldeck des Hotels. Für die Lichtshow sorgten 40 GLP Impression X4 Atom, die Malaysias Lichtdesigner Steve Nield und Produktionsleiter Roger Sansom für diesen Event spezifiziert hatten.

 

www.glp.de

Showcore specifies Elation LED lighting for Minnesota’s Target Center arena

Showcore specifies Elation LED lighting for Minnesota’s Target Center arena

Since 2015, event production company Showcore has been providing Elation Professional lighting to the Target Center in Minneapolis, Minnesota, a multi-purpose sports facility (home to the NBA's Minnesota Timberwolves and the WNBA's Minnesota Lynx) that recently underwent a $130 million renovation.

 

Showcore added Elation Paladin hybrid LED strobe/blinder/wash lights and compact Rayzor 360Z LED beam moving effects to the arena lighting rig to complement other Elation lights installed in 2015 and 2016, namely Arena Par Zoom and SixPar 300 LED Par lights, Rayzor Q12 LED moving heads, Protron 3K LED strobes and Cuepix WW2 LED blinder/strip lights.

 

In 2016, as part of the arena renovation, the Target Center installed a large Daktronics scoreboard and the majority of the new lighting is installed on or near it at trim heights that can exceed 100 feet. A pair of Paladin hybrid LED luminaires that can be used as a wash light, strobe or blinder operate from stick trusses on each side of the scoreboard with two additional Paladins mounted on adjacent catwalks. The Paladins are used to color match with 12 neighboring Elation SixPar 300s.

 

Working from a halo truss at a height of 90-100 feet at the bottom of the scoreboard is eight Rayzor 360Z, compact beam/wash luminaires with three 60 W RGBW LEDs and 5° to 50° zoom. On the lower part of the scoreboard, two Arena Par Zoom RGBW PAR wash lights with zoom are used for specials along with 4 Protron 3K LED strobes and other lighting.

 

On the bottom of the scoreboard are 20 Cuepix WW2 white light blinders, each with two 100 W warm white COB LED modules. An additional two fixtures are mounted on the catwalk and used to illuminate a flag. During halftime, additional lighting is added to the mix in the form of a light cart with 8 Rayzor Q12 Zoom that is wheeled out onto the court and used for additional beamage and point light.

 

Showcore specified and supplied the lighting fixtures used in the Target Center and created the lighting looks used at Timberwolves and Lynx home games. Showcore also handles product service and support when needed. The Target Center also hosts other events throughout the year and the lighting rig is used for these events too. Elation product support for Showcore is provided by Elation manufacturer rep firm Five Lakes Marketing.

 

www.elationlighting.com

 

 

Showcore specifies Elation LED lighting for Minnesota’s Target Center arenaShowcore specifies Elation LED lighting for Minnesota’s Target Center arena

Gerriets liefert Hauptvorhang für Berliner Staatsoper Unter den Linden

Gerriets liefert Hauptvorhang für Berliner Staatsoper Unter den Linden
Gerriets liefert Hauptvorhang für Berliner Staatsoper Unter den Linden

Am 3. Oktober 2017 konnte das Ensemble der Berliner Staatsoper Unter den Linden nach einer sieben Jahre andauernden Generalsanierung das historische Opernhaus wieder beziehen. Unter Einhaltung von denkmalpflegerischen Aspekten wurde in der 1742 erbauten ehemaligen „Königlichen Hofoper“ von Friedrich II unter anderem die Bühnentechnik erneuert.

 

Der Hauptvorhang von Gerriets wurde nach historischem Vorbild und in Handarbeit aus dem Bühnenvelours Clivia 600 in einem exklusiv für die Staatsoper definierten Rotton angefertigt. Goldene Applikationen wie Stickereien, Sonderfransen und eine Zahnbordüre zieren den 22 m breiten und 10 m hohen Hauptvorhang, dessen Design vom Architekturbüro HG Merz entwickelt wurde. Die Lieferung des Schmuckvorhangs erfolgte über Waagner-Biro.

 

Mit einer Steigerung der Nachhallzeit von 1,1 auf 1,6 Sekunden sollte eine akustische Verbesserung im Zuschauersaal erzielt werden. Aufgrund der schallreflektierenden Wirkung von Holz entschied man sich daher gegen eine textile Soffitte und für eine bemalte Holzschabracke. Als Malvorlage für die Schabracke diente ein von Gerriets im Original-Rotton gefertigtes, 10 m breites und 3,4 m hohes Muster des geplanten Schmuckvorhangs.

 

Die Öffnung des Hauptvorhangs erfolgt entweder horizontal griechisch oder vertikal deutsch. Zur Sicherstellung eines gleichmäßigen Faltenabstands beim Öffnen und Schließen des Vorhangs wurde Gerriets von der Theatertechnische Systeme GmbH mit der Lieferung des 20 m langen, modular konzipierten und motorisierten Scherenzugsystems Fence beauftragt. In geparktem Zustand kann der Hauptvorhang in Schutztaschen aus Bühnennessel CS hängend verstaut werden.

 

Während der Umbauzeiten von Bühnenbildern kann zur akustischen Trennung der Hauptbühne und des Zuschauerraums ein 7-lagiger Schallvorhang vertikal verfahren werden. Die Außenlage des schallabsorbierenden Vorhangs wurde ebenfalls aus dem schwer entflammbaren Bühnenvelours Clivia 600 gefertigt.

 

Der glatthängende Trennvorhang wird zur Stabilisierung und Ausspannung seitlich mithilfe von Leitrollen an einem bauseitigen Stahldraht geführt. Mit einer Breite von 17,5 m und einer Höhe von 12,5 m überdeckt der Schallvorhang, der über ein Schalldämmmaß von 18 dB verfügt, die Bühnenöffnung.

 

Für die Probebühne 1 lieferte Gerriets über Artthea Bühnentechnik außerdem diverse Vorhänge aus schwarzem, akustisch hochwirksamen Bühnenvelours Ascona 570 mit umlaufenden Trumpf-95-Schleuderschienen.

 

(Fotos: Gordon Welters)

 

www.gerriets.com

DAS Audio loudspeakers deployed at AmericanAirlines Arena

DAS Audio loudspeakers deployed at AmericanAirlines Arena

Located in Downtown Miami, Florida along Biscayne Bay, AmericanAirlines Arena is home to the NBA’s Miami Heat basketball team - with 2,105 club seats, 80 luxury suites, 76 private boxes, and a total seating capacity of just over 21,000 people. After updating a sound reinforcement system that had been in service since 2002, the main Arena in-bowl area is now equipped with new loudspeakers from the Aero Series 2 and UX Series catalogs of Valencia, Spain-based DAS Audio.

 

The facility enhancement includes 128 DAS Audio Aero 40A enclosures, 16 Aero 20A cabinets, along with 8 UX-218RA sub bass enclosures, all governed by Lake/Dante loudspeaker management and distribution system. This new loudspeaker configuration is a line array system design. Based upon the sound modeling of the arena seats, eight cluster locations were designed by DAS engineers in Spain.

 

www.dasaudio.com